Facebook News bayar penerbit berita UK untuk content pada tahun 2021

Facebook News

Tech: Facebook akan mula membayar penerbit berita UK untuk beberapa artikel dengan pelancaran Facebook News pada bulan Januari.

Ciri ini menambahkan tab berita khusus ke aplikasi Facebook, dan telah dilancarkan di Amerika Syarikat.

Facebook mengatakan bahawa ia akan membayar penerbit untuk kandungan yang belum ada di platform dan mengutamakan pelaporan asli.

Ini terjadi setelah bertahun-tahun ketegangan antara Facebook dan penerbit berita, yang sering menuduhnya mencuri kandungan.

Tetapi beratus-ratus outlet berita UK sudah mendaftar untuk membuat perjanjian untuk ciri baru itu, kata Facebook. Mereka termasuklah penerbit seperti Hearst (Cosmopolitan, Elle, Esquire) kumpulan Guardian Media, gergasi akhbar serantau JPI Media dan Persatuan Berita Midland.

Facebook mengatakan ia menjangkakan lebih banyak penerbit akan menyertai selepas pelancaran.

Tab berita hanya tersedia di aplikasi mudah alih, bukan di laman web. Tetapi Facebook mengatakan bahawa pelancarannya di AS telah menunjukkan bahawa 95% lalu lintas ke penerbit Facebook News melalui tab itu adalah pembaca baru yang tidak pernah berinteraksi dengan outlet berita itu pada masa lalu.

Kedengarannya menjanjikan bagi oulet berita yang berusaha meningkatkan jumlah penonton mereka di Facebook, kerana berita hanya menyumbang sekitar 4% dari suapan berita utama pengguna.

Tawaran yang dibuat antara Facebook dan penerbit tidak bersifat umum, jadi tidak diketahui betapa menguntungkan mereka bagi mendapatkan outlet berita.

Tetapi usaha sebelumnya untuk membawa penerbit menyertai tidak selalu berjaya.

Selama bertahun-tahun, Facebook telah mendorong penerbit berita untuk menghasilkan video untuk platformnya dan telah mengubah algoritma yang mengatur suapan pengguna utamanya.

Ia juga telah berusaha mendorong penerbit untuk menggunakan ciri artikel segera, yang menghadkan iklan dan ciri lain dari laman web penerbit.

Facebook selalu menegaskan bahawa ia tidak mahu membuat keputusan editorial. Ini mengalihkan sumber pemeriksaan fakta kepada organisasi seperti Fakta Penuh, dan akan mengalih keluar kurasi perkhidmatan berita ini kepada organisasi yang disebut Upday, yang ditugaskan untuk memaparkan berita boleh dipercayai dan relevan, apa sahaja yang ditentukan oleh editor sehari-hari.

Syarikat ini selalu mengarahkan lalu lintas kembali kepada penerbit, tetapi ini adalah kali pertama Facebook membayar penerbit berita untuk pekerjaan mereka.

Selama lebih dari satu dekad, orang-orang seperti Rupert Murdoch’s News UK serta banyak penerbit tempatan berpendapat bahawa syarikat teknologi besar membawa kandungan mereka tanpa membayarnya, dan bertindak sebagai lintah.

Langkah ini akan mula melemahkan hujah itu. Sebilangan penerbit yang dibayar oleh Facebook akan bergelut dengan tajuk tempatan, bergantung pada masa depan mereka dengan minat yang menggembirakan syarikat gergasi teknologi California.

Namun, baru-baru ini 2018, Mark Zuckerberg mengatakan bahawa dia tidak akan membayar penerbit untuk kandungan.

Langkah baru ini merupakan isyarat keras kepada pengawal selia Britain, mengatakan Facebook akan melabur dalam barang awam seperti kewartawanan, dengan syarat persekitaran peraturan yang baik.

NA270/Technology Desk

Malay News