Inspektor polis dipanggil bela diri kes dadah

Inspektor polis dipanggil bela diri kes dadah

SEREMBAN: Seorang pegawai polis berpangkat Inspektor dari Bahagian Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri Sembilan diperintah membela diri di Mahkamah Majistret Seremban hari ini atas pertuduhan mengambil dadah, tiga tahun lalu.

Majistret Mohd. Firdaus Saleh memutuskan demikian terhadap tertuduh, Roslan Sam, 43, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan prima facie terhadap pertuduhan itu.

Dalam penghakimannya, Mohd. Firdaus berkata, mahkamah telah meneliti fakta kes, ekshibit dan keterangan saksi dengan mengguna pakai prinsip maximum evaluation.

Mohd. Firdaus justeru berkata, mahkamah kemudian memberikan tiga pilihan kepada tertuduh berhubung perbicaraan membela diri itu.

“Pilihan pertama adalah memberikan keterangan bersumpah, keterangan tidak bersumpah dan berdiam diri. Kalau memilih untuk berdiam diri maka mahkamah sedia menjatuhkan hukuman ke atas tertuduh,” katanya pada prosiding kes di sini hari ini.

PEGAWAI polis berpangkat Inspektor, Roslan Sam (baju putih) diperintah membela diri di Mahkamah Majistret Seremban hari ini atas pertuduhan mengambil dadah, tiga tahun lalu bersama peguamnya Haresh Mahadevan (kanan).-UTUSAN/NOR SHAFAWATI YUP.

Peguam yang mewakili tertuduh, Haresh Mahadevan kemudian memilih untuk memberikan keterangan bersumpah dari kandang tertuduh dengan memanggil dua saksi pendakwaan.

Haresh berkata, saksi tersebut ialah seorang anggota polis, Koperal Shahril Amri dan orang awam, Og Boon Hoe.

Menurut Haresh, setakat ini tujuh orang saksi telah dipanggil memberi keterangan sejak perbicaraan kes bermula tahun lalu dan pertuduhan dibuat pada Mac 2021.

Mengikut pertuduhan, Roslan Sam didakwa telah mengguna dan memberikan kepada dirinya dadah berbahaya iaitu sejenis Ketamin, Emphatamin, Methamphetamin, Methylenedioxy – Emphatamin dan Methylenedioxy Methamphetamin.

Kesalahan itu dilakukan pada pukul 3 pagi di Pejabat Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban di sini pada 27 September 2020.

Sehubungan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah akta sama, yang boleh dihukum denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara maksimum dua tahun.

Pihak pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nik Nur ‘Aqilah Syarfa Nik Zaidi dan pihak pembelaan turut dibantu peguam Wan Emyra Batrisyia Ismail.

Mahkamah kemudian menetapkan tertuduh dipanggil membela diri pada 23 dan 24 Mei depan.-UTUSAN.