Jepun waspada maksimum rekod jangkitan besar

Tokyo: Jepun berada dalam keadaan waspada maksimum setelah mencatat sejumlah besar jangkitan koronavirus setiap hari, kata perdana menteri hari Khamis, walaupun tidak ada sekatan segera yang dirancang.
Komen itu datang ketika Tokyo meningkatkan tahap waspada ke puncak sistem empat peringkatnya, dengan media tempatan mengatakan ibu kota akan melaporkan sejumlah jangkitan untuk hari kedua berjalan.
Lebih daripada 2,000 kes direkodkan di seluruh negara pada hari Rabu, dengan hampir 500 kes di Tokyo.
Walaupun angka-angka ini relatif rendah secara global, angka ini menunjukkan peningkatan tajam dalam kes di Jepun, di mana pengujian sering kali kurang meluas daripada di bahagian lain di dunia.

“Kami sekarang berada dalam situasi waspada maksimum,” kata Perdana Menteri Yoshihide Suga kepada wartawan.
“Saya meminta anda, orang-orang Jepang, untuk menerapkan sepenuhnya prinsip-prinsip seperti memakai topeng,” tambah Suga, mendesak orang untuk memakainya walaupun ketika bercakap semasa makan di restoran.
Negara ini telah mengambil pendekatan yang agak santai terhadap sekatan virus – bahkan keadaan darurat di seluruh negara pada musim bunga tidak memikul kewajiban perniagaan ditutup atau orang tinggal di rumah.

Penyiar nasional NHK mengatakan Suga telah meminta penasihat pakar untuk bertemu pada hari Khamis dan Jumaat untuk memeriksa jumlah jangkitan yang semakin meningkat, sebelum pemerintah mengambil langkah baru.
Suga mengatakan dia akan mendukung pemerintahan daerah jika mereka meminta perniagaan ditutup lebih awal, dan bahawa sekatan seperti mengehadkan kumpulan di restoran kepada empat orang harus dipertimbangkan.

Walaupun Tokyo kini telah meningkatkan tahap waspada ke tingkat tertinggi, langkah itu tidak dilakukan dengan sekatan automatik. Media tempatan mengatakan ibu kota tidak mungkin meminta penutupan perniagaan awal buat masa ini.
Kita berada dalam fasa di mana jangkitan berkembang pesat, kita harus waspada, ”kata Norio Ohmagari, pengarah Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit Jepun, berbicara pada pertemuan tingkat tinggi untuk membincangkan situasi virus di ibu kota.

Dia memperingatkan bahawa pesta tradisional akhir tahun dan udara kering pada musim sejuk boleh menjadi faktor risiko penyebaran penyakit ini.
Walaupun Jepun telah meningkatkan pengujian, kadarnya masih rendah. Di metropolitan Tokyo, tempat tinggal hampir 14 juta orang, sekitar 5,000-6,000 orang diuji sehari.
Namun, Jepun telah menyaksikan wabak yang agak kecil setakat ini, dengan hampir 121,000 jangkitan dicatatkan dan hanya lebih dari 1,900 kematian sejak virus itu pertama kali dikesan di negara itu pada bulan Januari.

– AFP