Kerajaan akan pertimbangkan kecemasan Gerik, Bugaya menghadapi risiko COVID 19- Takiyuddin

Takiyuddin_Hassan

Kuala Lumpur: Kerajaan akan mempertimbangkan untuk mencadangkan pengisytiharan darurat di kawasan parlimen Gerik di Perak dan DUN Bugaya di Sabah jika kawasan-kawasan ini berisiko tersebar COVID-19, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Takiyuddin Hassan mengatakan bahawa keputusan itu akan dibuat setelah merujuk perkara itu kepada Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).
“Seperti yang kita ketahui bahawa perkara ini ditetapkan berdasarkan peruntukan Artikel 150 (1) Perlembagaan Persekutuan yang diizinkan jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa keadaan darurat dapat diisytiharkan di suatu daerah atau seluruh Malaysia

“Ini termasuk apa yang dilakukan di kawasan parlimen Batu Sapi di mana Yang di-Pertuan Agong membuat Pengisytiharan Darurat untuk konstituen tersebut, sehingga membatalkan pilihan raya kecil untuk kerusi itu.

“Langkah yang sama diharapkan dapat dipertimbangkan oleh pemerintah jika parlimen Gerik dan DUN Bugaya menghadapi risiko yang sama,” katanya ketika mengakhiri perbahasan RUU Perbekalan 2021 di peringkat Jawatankuasa untuk Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini.
Pada 18 November, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah membuat Pengisytiharan Darurat untuk kawasan Parlimen Batu Sapi, yang seterusnya membatalkan pilihan raya kecil untuk 5 Disember.

Pada 27 November, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan bahawa pilihan raya kecil untuk kerusi Parlimen Gerik dan kerusi DUN Bugaya akan diadakan serentak pada 16 Jan 2021.
Menjawab soalan Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (PH-Lembah Pantai) yang ingin mengetahui sama ada kerajaan akan mengisytiharkan keadaan darurat di Sarawak sekiranya DUN Sarawak dibubarkan, Takiyuddin mengatakan bahawa kerajaan akan mempertimbangkan perkara itu pada waktunya datang.

Mengenai persoalan mempersiapkan pilihan raya dalam lingkungan normal yang baru, Takiyuddin mengatakan bahawa sebagai persiapan, SPR telah mengenal pasti pegawai pilihan raya dan memulakan taklimat dan latihan bagi mereka yang terlibat.
Dia mengatakan bahawa taklimat dan latihan itu merangkumi proses pemilihan baru yang melibatkan garis panduan atau prosedur operasi standard (SOP) untuk mencegah penyebaran jangkitan COVID-19.

SPR juga telah memperoleh peralatan pencegahan COVID-19 tambahan seperti peralatan pelindung diri (PPE), pembersih tangan, pengimbas haba dan sebagainya, selain daripada bekerjasama dengan agensi yang berkaitan dengan pencegahan wabak COVID-19 seperti KKM dan MKN, dia kata.

– BERNAMA