Man City tunggu masa lakar sejarah juara liga kali keempat berturut-turut

Man City tunggu masa lakar sejarah juara liga kali keempat berturut-turut

LONDON – Manchester City menewaskan Tottenham Hotspur 2-0 ketika juara Liga Perdana Inggeris (EPL) hanya memerlukan satu lagi perlawanan untuk mencipta sejarah muncul juara buat kali keempat berturut-turut.

Penyerang Norway, Erling Haaland meledak dua gol apabila menyudahkan umpanan Kevin De Bruyne pada awal separuh masa kedua untuk menjaringkan gol liga pertama City di Stadium Tottenham Hotspur dan menyempurnakan sepakan penalti lewat permainan bagi memastikan tiga mata pasukannya.

Skuad kendalian Pep Guardiola mendahului Arsenal dua mata di puncak carta liga dan akan menentang menentang West Ham, pada Ahad ini.

Kemenangan di Etihad itu akan menjadikan lebih manis buat mereka juara untuk musim keempat berturut-turut, tanpa mengira keputusan The Gunners menentang Everton.

Tiada pasukan dalam sejarah liga utama Inggeris pernah memenangi empat kejuaraan berturut-turut.

Kekalahan Spurs juga menjamin Aston Villa akan menamatkan saingan di tempat keempat bagi slot ke Liga Juara-Juara menyertai City, Arsenal dan Liverpool dalam saingan peringkat teratas Eropah musim depan.

Ribuan penyokong Spurs menyanyikan “adakah anda melihat Arsenal” ketika penyokong City meraikannya di tempat duduk mereka. – Agensi

Foto Sky Sports.