Mangsa banjir di Pahang terus mendapat perhatian Raja

Pahang: Kesejahteraan mangsa banjir di Pahang mendapat perhatian tidak lain adalah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ketika Seri Paduka meneruskan lawatannya ke tempat bantuan sementara pusat (PPS) di Kampung Serambi, Pekan, hari ini.

Raja yang diiringi oleh Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan anak-anak mereka, Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah, Tengku Panglima Muda Tengku Ahmad Ismail Mu’adzam Shah dan Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Jihan Azizah ‘Athiyatullah dilihat berbual dengan penduduk kampung dan bertanya tentang kesejahteraan mereka.

Dalam lawatan itu, Agong juga menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir untuk meringankan beban mereka. Sehubungan itu, badan korporat, sukarelawan dan badan bukan kerajaan dari negeri-negeri di bawah Perintah Kawalan Pergerakan terutama zon merah tidak dibenarkan melakukan aktiviti pasca banjir di Pahang.

Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, selain dari zon merah atau negeri di bawah MCO, kumpulan sukarelawan yang berkenaan harus mendaftar di laman web banjir fahang selain mendapatkan kelulusan perjalanan antara negeri dari polis.

Sementara itu, keadaan banjir Sarawak bertambah buruk apabila jumlah mangsa banjir di negeri ini meningkat dengan 33 pusat pemindahan sementara beroperasi. Kuching mencatatkan jumlah mangsa banjir tertinggi dengan 1,179 orang termasuk seorang bayi berusia lapan bulan dengan lubang di jantung di sebuah pusat di daerah ini.

Keadaan banjir di Sabah, Pahang dan Johor bertambah baik apabila jumlah mangsa di PPS menurun sementara keadaan banjir di Kelantan telah surut sepenuhnya setelah PPS terakhir di Pasir Mas ditutup petang ini. Semua mangsa banjir di Pasir Mas dibenarkan pulang pada jam 6 petang berikutan cuaca cerah dalam beberapa hari terakhir.- BERNAMA

Malay News
National Desk