Memakai topeng muka hanya wajib di tempat yang sesak: Ismail Sabri

Kuala Lumpur: Pemakaian topeng muka hanya diwajibkan di tempat awam yang sesak, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Mengakui bahawa masih ada kekeliruan mengenai pemakaian topeng muka sebagai sebahagian daripada prosedur operasi standard (SOP) COVID-19, dia mengatakan bahawa tidak perlu jika seseorang bersendirian dan berlatih jarak jauh fizikal.

“Terdapat banyak tempat awam termasuk taman, tetapi jika anda bersendirian tidak perlu memakai topeng kerana hanya wajib di tempat awam yang sesak. Di pasar, bas dan LRT yang sesak, mesti memakai topeng muka. Tetapi jika anda bersendirian atau ada jarak fizikal antara mereka yang hadir, misalnya di restoran, tidak perlu memakai topeng. Anda tidak boleh makan dengan topeng anda, ”katanya pada sidang akhbar mengenai Perintah Pemulihan Pergerakan Pemulihan (RMCO) di sini hari ini.
Ismail Sabri membuat penjelasan ini setelah viral di media sosial mengenai seorang individu yang dipanggil kerana tidak memakai topeng muka walaupun dia sendirian di tempat awam. – BERNAMA

Malay News
National Desk