Pasangan perkahwinan sebaik sahaja sekatan dicabut

Kuala Lumpur: Ketika mereka mendengar bahawa upacara perkahwinan sekali lagi diizinkan berlangsung di rumah ibadat bukan Islam, mereka segera beraksi.
Chia Pern Hui, 40, dan eksekutif kewangan kanan Tham Yeng, 37, menyatakan diri sebagai suami isteri di Kuil Thean Hou di Kuala Lumpur pada hari Sabtu.

“Kami menganggap diri kami sangat beruntung kerana dia harus terbang kembali ke Switzerland untuk bekerja,” kata Tham.
Chia, 40, adalah jurutera perisian yang berpusat di Zurich.

Pasangan itu ingin menukar sumpah di tepi pantai di Port Dickson pada 20 Februari tetapi terpaksa menangguhkan hari bahagia sehingga selepas perintah kawalan pergerakan.
Lady Luck tersenyum kepada mereka akhirnya, ketika Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa majlis perkahwinan dibenarkan di rumah ibadat bukan Islam mulai Jumaat lalu.

Tham mengatakan bahawa dia mengenali Chia sejak mereka di sekolah menengah tetapi hanya bertahan sekitar tiga tahun yang lalu.
Walaupun dia akan berpisah dengan suaminya sejurus selepas perkahwinan mereka, dia mengatakan itu bukan masalah besar kerana dia akan segera bergabung dengannya di sana.
Dia belajar bahasa Jerman sebagai sebahagian daripada bab barunya dalam hidup.

Pasangan itu mendaftarkan perkahwinan mereka di kuil dengan kehadiran saudara perempuan Tham, kakak iparnya dan adik suaminya.
Keseluruhan upacara selesai dalam masa kurang dari setengah jam.

Tham mengatakan bahawa dia dan suaminya berpuas hati dengan upacara sederhana itu, dengan mengatakan mereka berhasrat untuk menjadikannya pendek dan manis.
Ibu bapa dan ibu mertuanya, yang gembira akhirnya melihat mereka mengikat tali, tidak dapat menghadiri upacara ketika mereka berada di kampung halaman mereka di Tanjung Sepat, Selangor.

Pasangan ini masih berminat untuk mengadakan perkahwinan dan makan malam di pantai untuk rakan dan keluarga setelah wabak itu berakhir.
“Kesihatan dan keselamatan kita lebih penting sekarang,” kata Tham.

Malay News
National Desk