Pasar malam, kedai gunting rambut, mencuci kereta boleh dibuka

Ismail Sabri

Kuala Lumpur: Pasar malam, kedai gunting rambut / salon rambut dan kemudahan mencuci kereta dibenarkan dibuka semula esok dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ketat di bawah Perintah Kawalan Pergerakan 2.0 (MCO 2.0), kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menteri Kanan (Kluster Keamanan) mengatakan keputusan untuk mengizinkan mereka dibuka semula diambil setelah penilaian risiko dan jumlah kelompok COVID-19 yang masing-masing perniagaan telah meningkat.

“Setelah berbincang dan memperhatikan bahawa perniagaan ini tidak menimbulkan kelompok baru, pertemuan (Majlis Keselamatan Nasional) memutuskan untuk mengizinkannya dibuka semula,” katanya pada sidang media untuk memberi maklumat terkini mengenai MCO 2.0 hari ini.

Ismail, yang merupakan Menteri Pertahanan, mengatakan pasar malam (pasar malam) diizinkan beroperasi dari jam 4 sore hingga 10 malam dengan mematuhi SOP berikut:
* jarak satu meter antara gerai.
* laluan masuk dan keluar yang berbeza.
* kawalan dan pemantauan ketat oleh kakitangan RELA (Ikatan Relawan Rakyat).

Katanya, kedai gunting rambut / salon rambut dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam, tetapi hanya memotong rambut yang dibenarkan dan bukan perkhidmatan kecantikan wajah dan kecantikan lain.
SOP mereka adalah untuk:

* personel untuk memakai pelindung muka dan, lebih baik lagi, bersama dengan topeng muka.
* personel untuk memakai apron (satu untuk setiap pelanggan).
* personel untuk memakai sarung tangan (satu set untuk setiap pelanggan).
* gunting dan sikat untuk dicuci dengan air panas.

Katanya, pusat mencuci kereta dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam.
Ismail Sabri juga mengatakan bahawa Kementerian Belia dan Sukan telah memberikan cadangan dan SOP untuk membenarkan aktiviti sukan dan rekreasi seperti sukan luar dan gim di kawasan kejiranan dan aktiviti yang tidak membenarkan kenalan serta penonton.

Kementerian juga telah mencadangkan pendekatan berasaskan karantina dalam latihan SOP untuk atlet dan juga SOP untuk kejohanan sukan berimpak tinggi seperti liga bola sepak, liga hoki dan liga takraw menurut Sports Bubble, katanya.
Ismail mengatakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna telah mengusulkan pembukaan kembali beberapa sektor runcit.

“Kami meneliti setiap proposal dari dua kementerian. Kami akan meneliti masalah ini dan mendapatkan pandangan Kementerian Kesihatan dan akan melakukan penilaian risiko dan menentukan kelompok baru, jika ada, yang timbul dari kegiatan ini.

“Jika Kementerian Kesihatan merasa risikonya tidak tinggi dan data menunjukkan tidak ada kelompok baru, ada kemungkinan kita akan menyetujui pembukaan semula kegiatan ini,” katanya. -BERNAMA

Malay News
National Desk