Peluang terakhir Jun Hoong di kelayakan Olimpik

Kuala Lumpur: Piala Dunia akan menjadi salun kesempatan terakhir bagi penyelam Cheong Jun Hoong untuk layak ke Olimpik, dan dia berusaha untuk memanfaatkan masa persiapannya dengan sebaik-baiknya.
Dengan keadaan Covid-19 semasa dan sekatan perjalanan, tawaran Jun Hoong untuk layak ke Olimpik Tokyo telah dilancarkan.

Juara dunia 2017, yang sudah dua tahun tidak mempunyai aksi kompetitif kerana pembedahan lutut, memerlukan persembahan yang kuat di Piala Dunia Tokyo pada 18-23 April untuk mendapatkan tempat di Olimpik.

Sayangnya, dia tidak akan berpeluang berlatih di luar negeri, dan tidak ada pertandingan menyelam sebelum Piala Dunia.

“Saya belum menyerah pada Olimpik. Sasarannya adalah layak pertama,” kata Jun Hoong semasa panggilan Skype di segmen ‘Selamat Pagi Malaysia’ RTM semalam.
“Terdapat beberapa tekanan pada saya kerana saya adalah bekas juara dunia. Saya sekarang berusaha untuk kembali bangkit selepas kecederaan saya.

“Saya tahu menyelam selalu diberikan harapan tinggi untuk Olimpik, dan selalu ada perbincangan mengenai sasaran pingat.
“Tapi itu masih jauh untuk saya. Saya percaya bahawa saya mempunyai peluang untuk layak, jadi saya perlu terus percaya pada diri sendiri.”

Jun Hoong, yang diizinkan berlatih semasa Perintah Kawalan Pergerakan (MCO), menambahkan: “Walaupun kita, penyelam, dibenarkan berlatih semasa MCO, ini masih mempengaruhi kita dalam banyak cara.
“Saya harap semuanya berakhir tidak lama lagi sehingga kita dapat menyambung semula jadual latihan yang lebih sistematik setiap hari.”

Malay News, Sports Desk