Pengguna tidak didenda jika memakai pelitup tanpa cap SIRIM

Pengguna tidak didenda jika memakai pelitup tanpa cap SIRIM

PUTRAJAYA: Orang ramai yang hanya memakai pelitup muka bukan perubatan tanpa ada penandaan SIRIM tidak akan sesekali didenda oleh pihak penguatkuasaan di kawasan awam.

Jaminan itu disuarakan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi sebagai mengulas kekeliruan berhubung isu penandaan tersebut.

“Pengguna bebas memakai apa sahaja jenis pelitup muka yang ada dijual di pasaran malah tidak akan pun didenda jika produk itu tiada cap SIRIM,” katanya dalam sidang akhbar di sini.

Terdahulu beliau berucap pada Majlis Amanat Menteri Bersama Pihak Industri dan turut disertai oleh Ketua Setiausaha Kementerian tersebut yang baharu dilantik, Azman Mohd. Yusoff.

Program itu diadakan sempena dengan pewartaan Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan) Pelitup Muka Bukan Perubatan dan Peranti Rokok Elektronik 2022 kelmarin.

Seramai 130 peserta terdiri daripada para pengilang, pengimport serta persatuan pelitup muka bukan perubatan dan wakil agensi hadir mengikuti sesi taklimat berlangsung sebelumnya.

Sesi khas itu membolehkan pihak terlibat diberikan pencerahan dan persediaan selaras dengan peruntukan di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan Akta Perihal Dagangan 2011.

Menjelaskan lanjut, Alexander maklum dengan pelbagai hantaran tular menerusi platform media sosial hari ini yang tersalah faham apabila menyangka pengguna juga akan didenda sama.

“Saya ingin menegaskan bahawa orang awam memang pun tidak akan didenda tetapi individu yang dimaksudkan tertakluk kena hukuman berat itu ialah penjual produk ini,” tambahnya.

Justeru, beliau meminta masyarakat tidak panik dengan berkongsi maklumat yang tidak tepat sehingga mencetuskan keresahan sedangkan perkara itu adalah diputar belit pihak tertentu.

Mengulas penangguhan pewartaan perintah penguatkuasaan yang sepatutnya pada 5 Julai ini kepada 1 Januari depan, beliau menyatakan ia susulan maklum balas daripada banyak pihak.

Ini termasuk kalangan peniaga yang turut menghubungi beliau dengan alasan pengumuman mengenai isu itu agak singkat dan memerlukan masa untuk menghabiskan stok sedia ada.

Sehubungan itu, beliau berharap menjelang tarikh akhir hujung tahun ini, hanya pelitup muka dengan penandaan SIRIM berada di pasaran demi kepentingan keselamatan para pengguna.

“Penangguhan ini bukan U-turn (pusingan U) sebab ia sudah dibincangkan sejak 2020 lagi dan dirujuk banyak pihak termasuk Pertubuhan Perdagangan Sedunia (WTO) sendiri,” kata beliau.

Pada masa sama, Alexander memberi jaminan, harga pelitup muka bukan perubatan tidak akan naik kerana pihak kementerian sudah mengadakan sesi libat urus dengan pengeluarnya.

Malah, SIRIM QAS International Sdn. Bhd.yang dilantik kementerian bagi proses penandaan itu turut tidak mengenakan caj tinggi kepada pengilang agar harga produk itu kekal rendah.

Beliau dalam nada optimis bahkan membayangkan kemungkinan besar ada kelonggaran dari segi arahan pemakaian pelitup muka di tempat awam apabila wabak Covid-19 semakin reda. –UTUSAN ONLINE