Permohonan semakan keluarga Nora Anne Rabu ini

SEREMBAN: Mahkamah Tinggi di sini, hari ini menetapkan 16 Jun untuk memutuskan permohonan semakan keluarga Nora Anne Quoirin terhadap keputusan Mahkamah Koroner bahawa kematian remaja perempuan Perancis-Ireland itu adalah disebabkan oleh peristiwa malang atau nahas.

Peguam keluarga itu, Louise Azmi ketika dihubungi, berkata Hakim Azizul Azmi Adnan akan memberikan keputusan pada jam 5 petang.

Mahkamah menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujah kedua-dua pihak hari ini.

Pada 4 Januari lalu, Koroner Maimoonah Aid memutuskan bahawa tidak ada individu lain yang terbabit dalam kes kematian remaja berusia 15 tahun itu dan menyifatkan insiden tersebut sebagai satu peristiwa malang.

Sejumlah 48 saksi termasuk ibu bapa remaja itu, Meabh Jaseprine Quoirin dan Sebastien Quoirin, memberikan keterangan pada prosiding inkues yang bermula pada 24 Ogos tahun lalu.

Nora Anne didapati hilang pada 4 Ogos 2019, sehari selepas beliau serta keluarganya tiba di Malaysia untuk percutian dua minggu di sebuah pusat peranginan di Pantai, Seremban dan 10 hari kemudian, mayatnya ditemukan berhampiran sebatang anak sungai di sebuah lurah kira-kira 2.5 kilometer daripada pusat peranginan tersebut susulan operasi pencarian besar-besaran oleh pihak berwajib.

Laporan awal bedah siasat menyatakan kematian remaja itu, yang dikategorikan sebagai orang kurang upaya, tidak mempunyai unsur jenayah dan mangsa disahkan meninggal dunia akibat pendarahan usus disebabkan kebuluran serta tekanan berpanjangan. – BERNAMA

© New Straits Times Press (M) Bhd