PKR akan bekerjasama dengan Parti menentang rasuah: Anwar

Kuala Lumpur: PKR bersedia bekerjasama dengan mana-mana ahli politik yang menentang rasuah, penyalahgunaan kuasa dan dapat meningkatkan nilai politik, kata presiden partinya, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.
Ketua Pembangkang itu membalas saranan Datuk Seri Najib Razak agar Umno dan PKR bekerjasama untuk menyingkirkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dipimpin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, dengan syarat DAP tidak disertakan.
“PKR akan meneruskan agenda reformasi yang berpusat pada prinsip keadilan dan kesejahteraan Malaysia.
“Kami bersedia bekerjasama dengan mana-mana ahli politik yang berhasrat untuk sistem yang bebas dari korupsi dan penyalahgunaan kuasa dan meningkatkan nilai-nilai politik,” kata Anwar dalam satu kenyataan.

Dia menambahkan bahawa setiap usaha untuk “mengembalikan mandat rakyat haruslah berpusat pada prioritas dalam mempertahankan martabat bangsa tanpa mengorbankan prinsip perjuangan dan idealisme”.
Dia memperhatikan pergolakan politik baru-baru ini dan ucapan baru-baru ini oleh Majlis Raja-Raja Melayu untuk menegakkan Perlembagaan Persekutuan daripada penyalahgunaan.
Anwar mengucapkan terima kasih kepada Raja-raja Melayu kerana “menyelamatkan” Malaysia dari keadaan darurat.
Dia menambahkan bahawa usaha dua pihak akan diperlukan untuk Belanjawan 2021 yang dapat menangani pandemi Covid-19 dan tekanannya terhadap ekonomi negara dengan berkesan, dengan memperhatikan kehilangan pekerjaan dan kemiskinan.

Malay News

National Desk