Pasangan Hujung Minggu dibenarkan bertemu di kawasan dengan MCO bersyarat, memerlukan kebenaran polis

Putrajaya: Suami dan isteri “Hujung Minggu” dibenarkan melakukan perjalanan untuk bertemu dengan pasangan mereka yang tinggal di kawasan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (MCO), kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Menteri Pertahanan mengatakan kebenaran polis masih diperlukan sebelum melakukan perjalanan dan mereka perlu memberikan bukti bahawa walaupun sudah berkahwin dan mempunyai keluarga, mereka tinggal berpisah dan hanya dapat bertemu pada hari-hari tertentu kerana komitmen kerja.
“Ini adalah prosedur operasi standard (SOP) yang sama ketika kami menerapkan MCO bersyarat di seluruh negara pada bulan Mei.
“Jadi, suami dan isteri boleh melintasi negara dengan persetujuan polis,” katanya pada hari Selasa (27 Okt).
Ismail Sabri juga menyentuh sekatan jalan raya yang disediakan oleh pelbagai pihak berkuasa, di mana pada hari Isnin (26 Okt), 310 kenderaan diperintahkan untuk berpatah balik kerana melanggar SOP dan memberikan alasan yang tidak dapat diterima untuk melakukan perjalanan.

Dia mengatakan bahawa ada yang tertangkap ketika berusaha keluar dari kawasan yang ditempatkan di bawah MCO yang ditingkatkan, yang tidak dibenarkan melainkan jika berlaku kecemasan atau kematian.
“Ada yang cuba melintasi kawasan yang berada di bawah MCO bersyarat tanpa mendapat persetujuan polis.
“Saya telah menyebut beberapa kali bahawa jika melakukan perjalanan ke kawasan di bawah MCO bersyarat itu benar-benar diperlukan, seseorang mesti mendapatkan izin polis.
“Tanpa itu, mereka akan dihalang sekatan jalan raya dan pihak berkuasa dapat mengambil tindakan terhadap mereka, termasuk memaksa mereka berpatah balik,”
Negeri dengan jumlah kes tertinggi di mana kenderaan diperintahkan untuk berpatah balik adalah Sabah (201), Johor (64) dan Kuala Lumpur dengan 45 kes.

Malay News
National Desk