Beberapa fakta menarik mengenai pilihan raya USA

Pilihan raya USA pada 3 November adalah perang gajah-keldai. Namun, kerana wabak coronavirus baru, ada desakan untuk memilih terlebih dahulu. Walaupun begitu, pertempuran utama akan berlangsung pada 3 November. Sebelum itu, mari kita ketahui beberapa fakta menarik mengenai pilihan raya presiden AS …

1.
Anda tahu, pilihan raya presiden AS adalah pada hari Selasa. Peraturan untuk mengundi pada hari Selasa pertama setelah hari Isnin pertama pada bulan November diperkenalkan pada tahun 1845. Perkara itu dilakukan dengan memikirkan petani di negara ini. Pegawai kerajaan mengira bahawa petani akan mengambil masa satu hari untuk memilih. Sekali lagi hari Ahad adalah hari untuk berdoa di gereja. Dengan ini, hari rasmi pengundian ditetapkan pada hari Selasa, tidak termasuk hari Isnin.

2.
Presiden Amerika Syarikat dipilih dengan suara pilihan raya. Undi yang diberikan oleh pengundi (undi popular) di sana kadang-kadang menjadi tidak bernilai. Telah dilihat bahawa calon mungkin mendapat undi yang lebih popular, tetapi dia tidak menjadi Presiden Amerika Syarikat kerana kurang memilih. Dalam sejarah, kejadian seperti itu tidak berlaku kurang dari lima kali secara keseluruhan. Pada pilihan raya 2016, Hillary Clinton harus kalah walaupun mendapat undi lebih popular daripada Donald Trump. Al Gore juga kalah dengan George W. Bush pada tahun 2000. Kejadian pertama berlaku pada tahun 1824. Walaupun Seba’s Andrew Jackson mendapat suara yang lebih popular, John Quincy Adams memenangi pilihan raya dan menjadi presiden. Perkara yang sama berlaku pada Samuel Tilden pada 18 dan Grover Cleveland pada 18 tahun. Mereka tidak dapat menjadi presiden walaupun setelah mendapat undi yang lebih popular.

3.
Hanya 13 presiden A.S. yang terpilih pada pusingan kedua dan merupakan presiden sepenuh masa dalam kedua-dua penggal. Tetapi presiden yang paling lama berkhidmat dalam sejarah Amerika Syarikat adalah Franklin D. Roosevelt. Dia adalah presiden Amerika Syarikat selama empat penggal. Namun, ini sebelum Pindaan ke-22 Perlembagaan AS. Selepas pindaan itu, jalan ini ditutup.

4.
Sekiranya Joe Biden memenangi pilihan raya dan menjadi presiden Amerika Syarikat, dia akan menjadi presiden tertua di negara ini. Biden kini berumur 6 tahun. Donald Trump juga memegang rekod sedemikian. Pada tahun 2016, pada usia 70 tahun, Trump dilantik sebagai presiden untuk pertama kalinya. Itulah usia di mana dia menjadi presiden tertua. John F. Kennedy, sebaliknya, memegang rekod sebagai presiden termuda Amerika Syarikat. Pada usia 43 tahun, dia terpilih sebagai Presiden Amerika Syarikat.

5.
Di bawah Perlembagaan A.S., memenuhi tiga syarat adalah mustahak untuk menjadi presiden. Ini adalah 71. Mesti berumur sekurang-kurangnya 35 tahun, II. Mesti tinggal di Amerika Syarikat sekurang-kurangnya 14 tahun dan 3 tahun. Mesti menjadi warganegara A.S. sejak lahir.

.
Calon presiden Hillary Clinton adalah wanita pertama yang dicalonkan untuk menjadi presiden pada pilihan raya lalu. Namun, Victoria Udhall menjadi wanita pertama yang mencalonkan diri sebagai presiden Amerika Syarikat. Itu berlaku pada tahun 182. Menariknya, pada masa itu wanita tidak mempunyai hak untuk memilih dalam pemilihan presiden. Pada tahun 1920, wanita Amerika mendapat hak untuk memilih dalam pemilihan presiden.

.
Berapa banyak kayu bakar ahli politik AS untuk dipilih sebagai presiden! Namun, tanpa mengambil risiko pemilihan itu di pundaknya, dia menjadi naib presiden dan kemudian presiden. Lelaki bertuah ini adalah Gerald Ford. Ford mengambil alih jawatan naib presiden. Dengan cara yang sama, Ford harus memikul tanggungjawab itu ketika Richard Nixon mengundurkan diri sebagai presiden. Gerald Ford menjadi Presiden Amerika Syarikat tanpa dipilih dengan cara ini.

.
Presiden Amerika Syarikat yang paling lama ialah Abraham Lincoln. Tinggi badannya ialah 6 kaki 4 inci. Presiden terpendek ialah James Madison. Tinggi badannya ialah 5 kaki 4 inci.

9.
Di Amerika Syarikat, hanya seorang yang menjadi presiden dalam peringkat sarjana. Dia adalah James Buchanan. Tetapi ada juga presiden yang ‘bercerai’. Terdapat dua senarai ini: Ronald Reagan dan Donald Trump. Walaupun Trump kini sudah berkahwin, dia telah menceraikan bekas isterinya dua kali sebelumnya.

10.
Terdapat perbezaan antara ‘merah’ dan ‘biru’ di Amerika Syarikat. Negeri-negeri yang mempunyai penyokong Parti Demokrat terbanyak disebut ‘Negara Biru’. Dan negeri-negeri yang mempunyai penyokong paling banyak Republik disebut “Negara Merah.”

11.
Dalam sejarah Amerika Syarikat, 6 presiden telah meninggal dunia di pejabat rasmi. 4 daripadanya dibunuh oleh pembunuh upahan. Empat yang lain mati kerana sakit.

12.
Jumlah keluar masuk di Amerika Syarikat jauh lebih rendah daripada di negara maju. Amerika Syarikat berada di bawah senarai ini. Sebagai negara maju, jumlah keluar masuk di Amerika Syarikat adalah sekitar 70 peratus.

13.
Undi juga datang dari luar angkasa dalam pilihan raya presiden AS. Angkasawan A.S. yang bekerja di Stesen Angkasa Antarabangsa juga memilih dalam pilihan raya. Kertas undi menghantarkannya melalui e-mel. Pengundian ruang pertama kali diperkenalkan pada tahun 1998, yang masih berlangsung.

Rujukan: Sky News, Mental Floss, History.com, Business Today.in dan The Economic Times