Polis New Zealand memperkenalkan tudung dengan pakaian seragam

Wellington: Polis New Zealand telah mengenakan jilbab ke dalam pakaian seragam rasmi mereka untuk mendorong lebih banyak wanita Muslim bergabung.
Pegawai konstabel baru Zeena Ali akan menjadi pegawai pertama yang memakai tudung rasmi.
Seorang jurucakap mengatakan mereka bertujuan untuk mewujudkan perkhidmatan “inklusif” yang mencerminkan komuniti yang pelbagai di negara ini.
Pasukan lain seperti Metropolitan Police di London dan Police Scotland menawarkan pilihan untuk memakai tudung seragam.

Di UK, Polis Metropolitan di London meluluskan jilbab seragam pada tahun 2006 dengan Polis Scotland menyusul pada tahun 2016. Di Australia, Maha Sukkar dari Victoria Police memakai jilbab pada tahun 2004.
Polis New Zealand mengatakan kerja untuk mengembangkan jilbab untuk pakaian seragamnya dimulakan pada akhir tahun 2018 sebagai tindak balas kepada permintaan dari kakitangan polis yang mengunjungi sekolah menengah.

Konstabel Ali adalah perekrut pertama yang memintanya sebagai pakaian seragamnya dan dijemput untuk mengambil bahagian dalam proses pembangunan.
Konstabel Ali, yang dilahirkan di Fiji dan pindah ke New Zealand ketika masih kecil, mengatakan kepada New Zealand Herald bahawa dia memutuskan untuk bergabung dengan polis setelah serangan teror Christchurch.

Saya menyedari lebih banyak wanita Muslim diperlukan di polis, untuk pergi dan menyokong orang, katanya kepada harian nasional.
Rasanya senang dapat keluar dan menunjukkan tudung Polis New Zealand sebagai pakaian seragam saya, tambahnya. saya rasa apabila melihatnya, lebih banyak wanita Muslim juga ingin bergabung.

Malay News
Interntaional