Raja akan berbincang dengan Raja-raja Melayu mengenai cadangan PM soon: Istana Negara

Kuala Lumpur: Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah akan berbincang dengan Raja-raja Melayu di Istana Negara tidak lama lagi mengenai cadangan yang dikemukakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada Seri Paduka semalam.

Pengawas Rumah Tangga Diraja Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin berkata Yang Mulia memahami perlunya kesinambungan pentadbiran negara untuk memerangi wabak Covid-19.

“Sebenarnya, Seri Paduka juga sangat prihatin terhadap kegelisahan dan kebimbangan rakyat terhadap perkembangan terbaru ini,” kata Ahmad Fadil dalam satu kenyataan dari Istana Negara.

“Dengan demikian, Al-Sultan Abdullah menasihati rakyat untuk tetap tenang, tidak panik dan bersabar menghadapi situasi terbaru ini sementara menunggu keputusan mengenai proposal tersebut,” kata Ahmad Fadil.

Orang ramai juga disarankan untuk tidak melakukan spekulasi yang dapat menimbulkan kekeliruan dan kegelisahan dan mengancam keamanan dan ketenteraman di negara ini.

Ahmad Fadil berkata, Yang Mulia telah memberikan persetujuan kepada hadirin oleh Muhyiddin di Istana Abdul Aziz, Kuantan, semalam (23 Okt).

Dia mengatakan bahawa penonton diminta oleh Muhyiddin setelah mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet di Putrajaya pagi semalam.

Selama kira-kira satu setengah jam penonton, Ahmad Fadil mengatakan Al-Sultan Abdullah bersetuju untuk mendengar taklimat mengenai cadangan yang telah dibuat dalam mesyuarat khas Kabinet untuk Yang Mulia pertimbangkan untuk dilaksanakan.
– Bernama