Raja Johor mengenakan sekatan MCO deatails

Raja Johor Baru

Johor Baru: Raja Johor Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar telah mengenakan beberapa sekatan di bawah perintah kawalan pergerakan agar umat Islam melindungi diri mereka daripada Covid-19. Dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman Facebook rasmi Sultan Ibrahim semalam, Seri Paduka menyatakan keprihatinannya terhadap lonjakan kes Covid-19 baru yang berlaku di negeri ini.

“Pengisytiharan MCO oleh pemerintah di Johor, yang dimulai pada 13 Jan (dan akan berjalan) hingga 26 Jan, adalah usaha untuk memecahkan rantai Covid-19. Saya menyokong penuh usaha untuk memastikan bahawa negara dan negara dapat terbebas dari wabak itu, ”kata Sultan Ibrahim.

Kebawah Duli Yang Maha Mulia mengatakan bahawa untuk tujuan mengikuti MCO, beberapa pertimbangan dibuat sesuai dengan prinsip maqasid syariah (objektif undang-undang Islam), iaitu untuk melindungi nyawa.

Sultan Ibrahim menetapkan salah satu larangan itu adalah had 12 orang untuk solat lima waktu dan solat Jumaat di masjid dan surau di negeri ini, dan menambah bahawa had ini termasuk pegawai dan anggota jawatankuasa masjid atau surau.

Seri Paduka juga mengatakan antara aktiviti yang boleh diadakan di masjid dan surau termasuk jenazah solat tetapi hanya 12 orang yang dibenarkan menunaikan solat, sedangkan tazkir dan tahrim mesti dilakukan oleh pegawai masjid dan surau.

Sultan Ibrahim juga memutuskan bahawa solat hajat dapat dilakukan setelah solat maghrib dan Jumaat tetapi aktiviti yang memerlukan lebih banyak waktu seperti kelas agama dan ceramah, program al-Quran dan acara lain di masjid dan surau tidak dapat diadakan.

“Untuk aktiviti di tanah perkuburan Islam, urusan mengebumikan si mati hanya terhad kepada pekerja dan saudara-mara dan kumpulan itu tidak boleh melebihi 20 orang, sementara tidak boleh mengunjungi kubur dalam tempoh MCO,” kata Sultan Ibrahim.

Mengenai perkahwinan orang Islam di Johor, Kebawah Duli Yang Maha Mulia memutuskan bahawa upacara akad nikah atau akad nikah hanya diizinkan di pejabat kadi daerah, dan hanya pasangan dan wali mereka, yang berasal dari daerah yang sama, yang diizinkan, dan mereka mesti telah menerima kelulusan untuk perkahwinan sebelum MCO.

“Bagi pasangan yang telah mendapat persetujuan perkahwinan sebelum MCO tetapi berada di luar daerah atau negeri, upacara upacara perkahwinan mereka mesti ditunda dan dijadualkan semula ke tarikh lain oleh pejabat. “Mereka yang ingin melamar perkahwinan, termasuk pendaftaran dan poligami, itu mesti ditangguhkan selama periode MCO ini,” kata Sultan Ibrahim. Seri Paduka juga menambah bahawa urusan lain, termasuk perceraian, kad pengesahan nikah atau pengambilan dokumen mesti dilakukan di pejabat kadi daerah.

Sementara itu, Johor telah menubuhkan Pusat Penilaian Covid (CAC) untuk membantu menguruskan pesakit Covid-19 di negeri ini. Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, R. Vidyananthan berkata, CAC, yang terletak di klinik kesihatan Bukit Indah, ditubuhkan pada Sabtu lalu. “CAC diciptakan kerana ada kebutuhan untuk pesakit Covid-19 yang belum ditahan untuk mendapatkan nasihat dan tinjauan awal yang diperlukan sebelum mereka masuk ke hospital.” Vidyananthan menunjukkan pada jam 5 petang hari Selasa, sejumlah 371 pesakit telah datang ke pusat itu. Dia menambah dari jumlah itu, 73 orang berada di bawah pemerhatian rumah sebelum dimasukkan ke hospital.

Malay News
National Desk