Ratusan barangan hilang dari muzium UK

Ratusan barangan hilang dari muzium UK

LONDON – Siasatan baru-baru ini ke atas muzium dan galeri di England telah mendedahkan lebih daripada 1,700 item, termasuk lukisan Ratu Victoria dan sistem navigasi pesawat hilang daripada koleksi.

National Portrait Gallery yang terletak di tengah London, mengakui kehilangan 45 item, menurut laporan media.

Antara item yang terkenal ialah lukisan Ratu Victoria dari 1869, ukiran Raja John pada pertengahan abad ke-19, arca gangsa pelukis Thomas Stothard, dan imej negatif 1947 tentang perkahwinan mendiang Ratu kepada Duke Edinburgh.

Galeri mendakwa, barang-barang ini tidak semestinya hilang atau dicuri tetapi masih perlu ditempatkan selepas pengubahsuaian selama tiga tahun.

Sementara itu, Muzium Victoria dan Albert di London Barat melaporkan lebih 180 artifak yang hilang, termasuk lukisan minyak dan cat air, boneka bayangan, misai palsu, pelbagai lukisan, seluar dalam, stoking, dan juga perangkap tikus.

Pihak muzium tidak pasti sama ada barang-barang ini hilang atau dicuri.

Jurucakap Muzium Victoria dan Albert (V&A) menekankan komitmen institusi terhadap perlindungan koleksi negara, dengan menyatakan mereka sentiasa menyemak prosedur keselamatan dan pengurusan koleksi.

Musim panas lalu, Muzium British berkata lebih 2,000 artifak dilaporkan dicuri, hilang atau rosak.

Muzium itu kini berada di bawah tekanan yang meningkat untuk menangani isu ini dan meningkatkan usaha mereka dalam melakukan katalog, keselamatan dan pengurusan koleksi untuk menjaga warisan budaya negara. – Agensi