BUENA PARK, Calif., March 09, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) — Ria Money Transfer, peneraju global dalam industri pemindahan wang rentas sempadan dan segmen perniagaan Euronet (NASDAQ: EEFT), and ACLEDA Bank Plc., bank runcit terkemuka Kemboja, hari ini mengumumkan perkongsian yang meluaskan perkhidmatan pemindahan wang rentas sempadan yang tersedia ke dan dari Kemboja.

Perluasan rangkaian Ria ini termasuk perkhidmatan yang mudah seperti pembayaran tunai, kutipan tunai dalam kedua-dua KHR (Riel Kemboja) dan USD (Dolar Amerika Syarikat) dan deposit akaun. Perkongsian dengan ACLEDA akan memperluas kehadiran Ria di Kemboja, menambah hampir 300 lokasi pengambilan dan pembayaran tunai untuk sejumlah 4,318 lokasi di negara ini.

Wang yang dihantar oleh pelanggan di mana-mana sahaja di dunia melalui rangkaian Ria ke akaun bank Kemboja dihantar dalam masa nyata, tiba sejurus selepas pengirim menyelesaikan transaksi.

Terdapat sekurang-kurangnya 1.3 juta rakyat Kemboja yang tinggal dan bekerja di luar negara dan lebih dua pertiga daripada mereka menghantar wang ke rumah. Tahun lalu mereka menghantar pulang $1.25 bilion ke Kemboja, 8% lebih tinggi berbanding pada tahun 2021. Kiriman wang ke Kemboja dari negara-negara seperti Perancis, Kanada, Amerika Syarikat, Australia, Thailand, Malaysia, Korea Selatan dan Jepun.

“Pengiriman wang terus menjadi sumber pendapatan penting bagi penduduk di banyak negara, dan di Ria, kami komited untuk membantu orang yang tinggal dan bekerja jauh dari rumah mendapat akses kepada perkhidmatan pemindahan wang yang mereka perlukan untuk membina kehidupan seharian yang lebih baik,” kata Juan Bianchi, Ketua Pegawai Eksekutif segmen Pemindahan Wang Euronet. “Perkongsian ini membolehkan kami untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan kami dan mengukuhkan kehadiran kami di rantau ini.”

Ria ialah syarikat pemindahan wang kedua terbesar di dunia yang mempunyai lebih 500,000 lokasi runcit. ACLEDA ialah bank terbesar di Kemboja yang menawarkan pelanggan dan penerima kiriman wang lebih kurang 300 lokasi yang sesuai di seluruh negara untuk mengakses perkhidmatan pemindahan wang global Ria.

Dr. In Channy, Presiden & Pengarah Urusan Kumpulan ACLEDA Bank, berkata, “Kami amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan Ria Money Transfer untuk meningkatkan perlindungan dan rangkuman kewangan untuk pelanggan. Kerjasama xini akan membolehkan semua jenis pelanggan (kedua-dua warga Kemboja dan warga asing), yang bekerja, menjalankan perniagaan dan/atau tinggal di Kemboja dan seluruh dunia untuk memindahkan dana dari dan ke Kemboja melalui Pemindahan Wang Ria yang mempunyai lebih 500,000 runcit lokasi di seluruh dunia. Dengan mencapai matlamat ini, operasi sebagai pemproses pihak ketiga Ria Money Transfer akan memastikan kemampanan dan pertumbuhan kepada semua pemegang kepentingan ACLEDA, pemegang sahamnya, kakitangannya dan masyarakat secara keseluruhannya.”

Perihal Ria Money Transfer

Ria Money Transfer, segmen perniagaan Euronet (NASDAQ: EEFT), menyampaikan perkhidmatan kewangan yang inovatif termasuk pemindahan wang global yang pantas, selamat dan berpatutan. Dengan rangkaian penyelesaian tunai kedua yang paling meluas dan rangkaian deposit bank langsung terbesar di dunia, Ria memindahkan wang ke destinasinya.

Merapatkan jurang antara transaksi digital dan fizikal, produk dan perkhidmatan omnichannel Ria, bersama-sama dengan keupayaan pembayaran keluar global alternatif syarikat yang berkembang pesat, menyediakan pilihan pengguna yang belum pernah berlaku sebelum ini, termasuk ejen dan rakan kongsi, pembayaran masa nyata, penghantaran ke rumah, dompet mudah alih dan pembayaran ATM tanpa kad (eksklusif dengan Ria). Infrastruktur global Ria, dikuasakan oleh Dandelion rangkaian pembayaran rentas sempadan masa nyata Dandelion, memudahkan akses kewangan kepada pelanggan dan rakan kongsi yang sama, mempromosikan pertumbuhan ekonomi di seluruh dunia dengan membuka peluang pasaran baharu. Ria membuka jalan untuk kehidupan seharian yang lebih baik.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut www.riamoneytransfer.com

Perihal ACLEDA Bank Plc.

Bank ini mempunyai empat anak syarikat, mereka ialah ACLEDA Institute of Business, ACLEDA Securities Plc., ACLEDA Bank Lao Ltd., dan ACLEDA MFI Myanmar Co., Ltd. serta pejabat perwakilan di Republik Kesatuan Myanmar. Menjelang Akhir Disember 2022, ACLEDA Bank mempunyai AS$8.92 bilion dalam jumlah aset, AS$6.25 bilion dengan jumlah baki kredit dan AS$6.22 bilion dalam jumlah simpanan dengan lebih 3.98 juta pelanggan.