Saintis AS mengembangkan sensor topeng yang mengesan coronavirus

San Diego: Jalur ujian akan membantu menentukan sama ada pemakainya mempunyai penyakit atau pernah terdedah kepadanya. Institut Kesihatan Nasional telah menganugerahkan UC San Diego $ 1,3 juta untuk membangunkan sensor kecil yang boleh dipakai yang dapat mengetahui sama ada seseorang itu mempunyai novel coronavirus atau telah terdedah kepadanya oleh orang lain.

Sensor ringan akan dilekatkan pada topeng muka untuk memantau keberadaan molekul yang berkaitan dengan coronavirus yang muncul dalam nafas dan air liur seseorang.

Jalur ujian “pengawasan” juga akan mengesan molekul virus yang dikeluarkan oleh orang lain dan mungkin disedut oleh pengguna topeng tersebut.

Pengguna akan menekan sensor untuk melihat apakah ia berubah warna, menunjukkan bacaan positif. Prosesnya serupa dengan yang digunakan untuk memeriksa hasil ujian kehamilan di rumah.

Sekiranya terdapat pembacaan positif, pengguna topeng muka akan menjalani ujian untuk mengesahkan jangkitan. Hasilnya akan tersedia dengan segera. Sensor juga dimaksudkan untuk berguna dalam penelusuran kontak.

“Ini akan menjadi cara untuk mengenal pasti wabak lebih awal,” kata Jesse Jokerst, profesor nanoengineering UCSD yang memimpin projek ini. “Kami menggunakan kembali sesuatu yang sudah dipakai orang untuk memantau lingkungan.”

Malay News
International Desk

Leave a Comment