Saya minta maaf kerana melanggar MCO: Ketari Young Syefura

Kuantan: Adun Ketari Muda Syefura Othman (gambar) mengatakan bahawa dia telah diarahkan untuk menyelesaikan kompaun kerana melanggar perintah kawalan pergerakan bersyarat (MCO) di Selangor baru-baru ini.
Young Syefura mengatakan bahawa dia akan membayar kompaun itu tidak lama lagi, dan pihak polis memaklumkan bahawa kes terhadapnya dianggap telah diselesaikan.

“Saya minta maaf kerana melanggar SOP MCO bersyarat, yang pada tahap tertentu mempengaruhi persidangan DUN Pahang.
“Saya juga meminta maaf kepada seluruh rakyat Pahang atas kesalahan itu,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan (Belanjawan 2021) yang dibentangkan oleh Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail di Wisma Sri Pahang di sini pada hari Selasa (17 Nov).

Young Syefura sebelum ini dikritik kerana memuat naik gambar dirinya dan empat rakan menyambut ulang tahunnya di pantai di Bagan Lalang, Selangor, di Instagram, yang kemudiannya dihapus dari platform media sosial.

Selangor adalah antara negeri yang diletakkan di bawah MCO bersyarat sehingga 6 Disember, dan perjalanan ke negeri itu dilarang tanpa urusan penting buat masa ini.
Semasa perbahasannya, Young Syefura mempersoalkan apakah data yang disampaikan kepada dewan undangan negeri Pahang mengenai tanah hutan, yakni 2.05 juta hektar atau 57 persen dari keseluruhan 3.59 juta kawasan tanah negeri itu, adalah tepat.

“Saya telah memeriksa dan mendapati bahawa jumlah kawasan hutan tidak berubah sejak tahun 2017. Mungkinkah demikian, padahal sebenarnya, hasil hutan adalah faktor penyumbang kepada pendapatan kerajaan negeri dan jumlahnya semakin meningkat,” katanya.

Sementara itu, ADUN Bilut, Lee Chin Chen mengusulkan agar taksiran dan cukai tanah untuk pengusaha hotel, homestay dan restoran dikecualikan selama tiga tahun, sementara bayaran lesen untuk penjaja yang kekurangan pelanggan kerana pandemi Covid-19, juga harus dihapuskan.
Lee mengatakan petani juga harus mendapat perhatian khusus kerana ada di antara mereka yang mengalami kerugian ketika mereka tidak dapat mengumpulkan hasil pertanian atau menjual hasil tanaman mereka selama MCO.

“Saya mencadangkan agar sesi pendaftaran dilakukan untuk pemberian bantuan seperti subsidi baja dan racun perosak sesuai dengan luas tanah, sehingga meringankan beban petani,” katanya.
Mesyuarat perhimpunan bersambung esok.

– Bernama