Ve kembali dengan Tunggu

KUALA LUMPUR – Voices of Euphonious (VE) bukan nama baharu dalam industri muzik. Kumpulan vokal harmoni itu ditubuhkan pada 1997 namun selepas sedekad bersama, mereka akhirnya membuat keputusan untuk membawa haluan masing-masing.

Tahun lalu, selepas hampir 13 tahun menyepi, kumpulan yang popular dengan lagu Pop Yeh Yeh, Ayu, Party Like This dan banyak lagi membuat keputusan untuk  kembali mewarnai dunia seni .

Bagaimanapun kepulangan semula VE ke pentas seni tidak lengkap apabila tiga anggota asalnya Damien, Shah dan Lah tidak lagi bersama kumpulan itu.

Sebaliknya VE2021 hanya diterajui Zafri Nazaruddin atau Zaf dan Charma Adizalilullah atau Cham bersama dua anggota baru, Adeep Nahar dan Luqman Hakim.

Ketua kumpulan VE, Zaf berkata, sudah lama mereka merancang untuk kembali bergiat aktif, namun ekoran komitmen setiap anggotanya ditambah dengan penularan wabak Covid-19, hasrat itu tergendala.

“Kami sudah lama rindu untuk  menyanyi lagi. Niat untuk masuk semula ke dalam industri memang sudah lama dirancang, tetapi disebabkan kesibukkan anggotai VE dengan pelbagai komitmen, hasrat itu beberapa kali tertangguh.

“Kami yakin kehadiran Adeep dan Luqman dapat menyatukan suara kami walaupun jauh berbeza daripada VE yang dulu. Namun kami berharap, peminat setia VE dapat menerima barisan baru kami,” kata Zaf.

Sempena dengan kemunculan semula mereka, VE tampil dengan sebuah single terbaru berjudul Tunggu. Lagu ‘mid-tempo’ yang mempunyai elemen ‘oldschool’ tetapi diadun dengan citarasa semasa itu masih mengekalkan vokal berharmoni yang menjadi ‘trademark’ kumpulan yang pernah memenangi Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik, Anugerah Industri Muzik (AIM) ke13.

Menurut Zaf lagi, mereka memilih Tunggu sebagai judul single terbaru VE sebagai simbolik penantian kumpulan itu yang mengampil tempoh lebih sedekad untuk membuat kemunculan semula.

“Lagu Tunggu mengisahkan mengenai kisah di antara anak dan ibu. Di mana kami ingin mengingatkan peminat supaya menghargai setiap detik bersama orang yang kita sayangi.

“Lagu ini mengambil masa lebih tiga minggu untuk disiapkan. Bermula daripada gubahan lagu, penulisan lirik, susunan vokal, proses rakaman dan penggambaran klip video.

“Alhamdulillan proses menyiapkan lagu sangat laju dan lancar. Tetapi kami mengambil masa sedikit lama untuk latihan memandangkan ini lagu pertama VE dengan barisan anggota yang baru. Jadi kami perlu mengenali keupayaan dan keserasian masing-masing. Bagaimanapun muzik video lagu ini  berjaya disiapkan dalam tempoh satu hari saja dengan pertolongan Team Osh, “ kata Zaf lagi.

Tunggu dihasilkan oleh Zaf, Mulah, Dj Uno dan Aj PopShuvit sementara liriknya dihasilkan Mulah, Zaf dan Cham.

Kali terakhir kumpulan itu menerbitkan lagu ialah pada 2006 menerusi Ikhlas Tapi Jauh. Berharap Tunggu diterima ramai dan maksudnya dapat dihayati pendengar, VE memanjatkan kesyukuran kerana berjaya merealisasikan impian membuat ‘comeback’ walapun terpaksa menempuhi pelbagai halangan.

Biarpun Tunggu baru saja dilancarkan, namun VE tidak mahu membuang masa apabila telah memulakan rakaman untuk single kedua mereka. Malah kumpulan itu juga mempunyai beberapa buah lagu lagi serta mempunyai perancangan untuk berkolaborasi dengan penyanyi lain.

Tunggu boleh didapati di semua pelantar penstriman digital seperti Spotify, Apple Music, JOOX, Deezer, KKBOX dan YouTube Music manakala video muzik rasminya kini boleh ditonton di saluran YouTube Universal Music Malaysia.

Sementara itu, perkembangan semasa VE boleh diperolehi melalui media sosial iaitu Instagram & Twitter: @_veofficial; Facebook: VE25years, YouTube: VEonYouTube, Tik Tok: _veontiktok dan Telegram: VE OFFICIAL. – MalaysiaGazette