COVID-19: Angka kematian di AS melepasi 250,000 orang, sekolah ditutup

New York: Kematian koronavirus AS melepasi seperempat juta orang pada hari Rabu ketika New York mengumumkan akan menutup sekolah untuk memerangi peningkatan jangkitan dan protes anti-sekatan di Eropah berubah menjadi ganas.
Amerika kini telah mencatatkan 250.426 kematian, menurut laporan yang dijalankan oleh Johns Hopkins University, sejauh ini jumlah kematian nasional tertinggi.

Negeri-negeri dan bandar-bandar AS mengenakan sekatan baru, termasuk kurungan rumah, penutupan tempat makan di dalam rumah dan had perjumpaan ketika kes melambung tinggi di seluruh negara, dengan lebih daripada 157.950 jangkitan baru direkodkan selama 24 jam terakhir pada hari Rabu.

Datuk Bandar New York, Bill de Blasio mengatakan, 1.800 sekolah awam di bandar itu akan kembali ke pembelajaran jarak jauh mulai hari Khamis setelah Big Apple mencatatkan kadar positif rata-rata tujuh hari sebanyak tiga peratus.
“Kita mesti melawan gelombang kedua Covid-19,” katanya.

Langkah-langkah yang diperketat di kota berpenduduk paling ramai di Amerika datang walaupun syarikat gergasi farmasi Pfizer meningkatkan harapan kemungkinan berakhirnya pandemi dengan mengumumkan hasil yang lebih baik untuk vaksinnya.
Sementara itu, Eropah kekal sebagai wilayah yang paling teruk dilanda, menyumbang 46 peratus kes global baru dan 49 peratus kematian minggu lalu, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Angka-angka itu juga menunjukkan satu-satunya wilayah di mana kes dan kematian menurun minggu lalu adalah Asia Tenggara.
Di seluruh dunia, lebih daripada 1.3 juta orang telah mati akibat Covid-19 dan lebih dari 55 juta orang dilaporkan dijangkiti virus sejak pertama kali muncul di China akhir tahun lalu, menurut laporan dari sumber rasmi yang dikumpulkan oleh AFP.

Di Switzerland, salah satu negara yang paling teruk dilanda Eropah, Persatuan Perubatan Rawatan Rapi (SSMI) Switzerland memberi amaran bahawa unit rawatan rapi “hampir semuanya penuh.”
Lebih banyak tempat tidur telah ditambahkan, dan tentera Swiss telah dipanggil untuk menyokong usaha di beberapa kawasan.

Malay News
International Desk