Penyimpanan percuma ‘Google Photos’ akan tamat

San Francisco: Google telah mengumumkan bahawa, mulai 1 Jun 2021, semua kandungan yang ditambahkan ke platform Foto syarikat – tanpa mengira kualiti – akan dikira sebagai penyimpanan percuma 15GB pemegang akaun. Di luar itu, pengguna harus membeli lebih banyak ruang dengan mendaftar untuk langganan Google One. Syukurlah, sehingga tarikh akhir tiba, masih boleh memuat naik jumlah foto tanpa had, yang tidak akan dihitung pada had penyimpanan pada masa akan datang.

Pada masa ini, gambar yang disandarkan dalam kualiti tinggi ke Foto Google disimpan secara percuma dan dalam jumlah yang tidak terhad, walaupun fail dimampatkan sedikit untuk menjimatkan ruang simpanan. Video melebihi 1080p juga diformat semula ke HD (1080p). Hanya foto yang diimport dalam kualiti asalnya yang kini dikurangkan dari had storan percuma 15GB untuk akaun Google, di mana pengguna perlu membayar lebih.

Mulai 1 Jun 2021, semua foto dan video baru yang dimuat – tanpa mengira kualiti – akan dihitung untuk kapasiti penyimpanan yang diperuntukkan pengguna. Setelah 15GB percuma habis, pengguna harus mendaftar ke Google One melalui langganan berbayar untuk menyimpan lebih banyak foto dalam talian di akaun Google mereka.

Walau bagaimanapun, gambar yang dimuat sebelum tarikh akhir tidak akan termasuk dalam had 15GB, jadi pengguna dapat memanfaatkan amaran untuk memuat naik arkib foto mereka. Selepas itu, pilihan pasti akan dibuat oleh sesiapa sahaja yang berharap dapat tinggal dalam simpanan percuma 15GB mereka.

Google One adalah perkhidmatan payung untuk semua kemudahan penyimpanan dalam talian Google (Gmail, Drive dan Foto). Pelbagai rancangan langganan tersedia menawarkan jumlah ruang penyimpanan yang berbeza, bermula dari US $ 1,99 sebulan dengan harga 100 GB.

Perhatikan bahawa pemilik telefon pintar Google Pixel akan terus menikmati ruang penyimpanan percuma dan tanpa had untuk semua foto dan video berkualiti tinggi yang dimuat naik dari peranti mereka.

Malay News
Technology Desk