Letupan bom di Somalia menyebabkan ramai yang terkorban

Somalia: Letupan bom berhampiran bandar utara Mogadishu telah mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh orang dan mencederakan puluhan lagi, kata polis Somalia. Seorang pengebom berani mati meletupkan dirinya di sebuah kedai ais krim yang popular berhampiran lapangan terbang antarabangsa hanya beberapa jam selepas Setiausaha Pertahanan AS Christopher Miller memulakan lawatan tanpa pemberitahuan ke ibu negara Somalia. Kumpulan pelampau al-Shabab yang berafiliasi dengan al-Qaeda telah mengaku bertanggungjawab atas serangan itu. Al-Shabaab telah berulang kali melakukan serangan seperti itu di Mogadishu dalam usaha untuk menjatuhkan pemerintah Somalia dan menerapkan undang-undang Syariah Islam yang keras.

Pentagon semalam mengatakan bahawa Miller bertemu dengan anggota tentera AS dan kontraktor di Mogadishu untuk mengucapkan terima kasih atas jasa mereka dan menegaskan komitmen Amerika Syarikat untuk memerangi kumpulan pelampau. Pada hari Khamis, Miller merayakan Hari Kesyukuran di sebuah pangkalan tentera di ibu negara Somalia dan Djibouti yang berdekatan. Miller dalam lawatan mengejut ke Mogadishu setelah menerima laporan bahawa Presiden AS Donald Trump merancang untuk menarik 750 anggota tentera AS yang sedang melatih dan menyokong tentera nasional Somalia di Mogadishu.

Pegawai pemerintah Somalia dan pemimpin pembangkang mengecam keras serangan semalam. Perdana Menteri Somalia, Mohamed Hussein mengirim pesan takziah kepada saudara-mara mangsa insiden Robel dan meminta warga Somalia bersatu menentang keganasan. Polis Somalia mengatakan bahawa orang mati termasuk profesional muda, termasuk Addis Ababa dan kakitangan di kedutaan Somalia di Ethiopia.

Malay News
International Desk