Serangan Siber ke atas Kelab Bola Sepak Manchester United

Serangan Siber MUFC

Tech: Manchester United tidak akan menyatakan jika mereka menerima tuntutan tebusan berhubung serangan siber ke atas kelab itu minggu lalu yang memaksa mereka menutup sistem mereka.

United mengatakan pada hari Jumaat bahawa mereka telah dilanda serangan siber dan masalah ini masih menyebabkan gangguan. Jaringan Kelab Bola Sepak Manchester United telah dijangkiti oleh ransomware – virus komputer – dan mereka kini menghadapi pilihan untuk membayar atau menerima risiko melihat maklumat yang sangat sensitif mengenai kelab dan bintang-bintangnya bocor ke pautan umum.

Daily Mail melaporkan penggodam telah menuntut “berjuta-juta pound”.

United berkata mereka belum mengenal pasti motif serangan itu, dan menolak dakwaan bahawa penyerang masih mengawal akses sistem tersebut.

Pertandingan Liga Juara-Juara kelab dengan pasukan Turki Istanbul Basaksehir berjalan seperti yang dijadualkan pada hari Selasa, walaupun beberapa masalah pentadbiran perlu diubah ketika masuk ke Old Trafford bagi mereka yang hadir.

Walaupun masalah ini masih menyebabkan gangguan utama kelab, termasuk e-mel tidak berfungsi sepanjang minggu ini, difahami bahawa kerja penyiasatan dan pemulihan yang bertujuan memastikan sistem dalaman mereka selamat sedang giat dijalankan.

Pusat Keselamatan Siber Nasional, yang memberikan panduan kepada syarikat-syarikat yang menjadi mangsa serangan, menyatakan dalam sebuah pernyataan: “Kami menyedari kejadian yang menimpa Kelab Bola Sepak Manchester United dan telah bekerjasama dengan penguatkuasa undang-undang sebagai tindak balas.”

United mengatakan dalam satu pernyataan: “Berikutan serangan siber baru-baru ini, pasukan IT dan pakar bahagian teknikal kami menjamin keselamatan rangkaian kami dan telah melakukan penyelidikan forensik.

“Serangan ini memang sangat mengganggu, tetapi buat masa sekarang kami tidak mengetahui jika ada data peminat dikompromikan.

“Sistem kritikal diperlukan agar perlawanan berlangsung di Old Trafford kekal terjamin dan permainan telah berjalan seperti biasa.

United juga menegaskan bahawa serangan itu tidak akan mempengaruhi operasi perlawanan. Perlawanan tuan rumah seterusnya adalah menentang Paris Saint-Germain di Liga Juara-Juara pada Rabu malam.

“Kelab Bola Sepak Manchester United tidak akan memberi sebarang komen berkenaan spekulasi mengenai siapa yang mungkin bertanggung jawab ke atas serangan ini atau motif di sebaliknya.”

NA270/Technology Desk
Malay News