Semua Undang-Undang akan Digunakan kepada Penunjuk Perasaan – PM Thailand

Bangkok: Perdana Menteri Thailand Prayuth Chan-ocha hari ini mengatakan bahawa semua undang-undang akan digunakan terhadap penunjuk perasaan yang melanggarnya, ketika demonstrasi meningkat untuk penyingkirannya dan reformasi untuk mengekang kekuatan Raja Maha Vajiralongkorn.

Aktivis menyuarakan keprihatinan bahawa ini dapat berarti pengulangan pendakwaan di bawah beberapa undang-undang penghinaan kerajaan yang paling keras di dunia.
Protes adalah cabaran terbesar bagi penubuhan Thailand selama bertahun-tahun dan telah melanggar pantang larang lama dengan mengkritik monarki, yang boleh membawa hukuman penjara hingga 15 tahun.

Pengumuman Prayuth datang sehari setelah ribuan penunjuk perasaan melemparkan cat ke markas polis Thailand yang mereka katakan adalah tindak balas terhadap penggunaan meriam air dan gas pemedih mata yang melukai puluhan orang pada hari Selasa, hari tunjuk perasaan paling ganas sejak Julai. Beberapa penunjuk perasaan juga menyemburkan grafiti anti-monarki.
“Situasi tidak bertambah baik,” kata Prayuth dalam satu kenyataan. “Ada risiko meningkatnya kekerasan. Sekiranya tidak ditangani, ia boleh merosakkan negara dan monarki tercinta.

“Pemerintah akan memperhebatkan tindakannya dan menggunakan semua undang-undang, semua artikel, untuk mengambil tindakan terhadap para penunjuk perasaan yang melanggar undang-undang.”
Itu tidak menyatakan apakah ini termasuk Artikel 112 dari kod jenayah, yang melarang menghina monarki. Prayuth mengatakan awal tahun ini bahawa ia tidak digunakan buat sementara waktu atas permintaan raja.
“Ini dapat berarti mereka menggunakan Artikel 112 untuk menangkap pemimpin protes,” kata aktivis Tanawat Wongchai di Twitter. “Adakah ini kompromi?”

Walaupun Istana Kerajaan belum memberikan komentar mengenai protes itu, raja baru-baru ini menyebut Thailand sebagai “tanah kompromi” – ungkapan yang telah diperlakukan dengan cemuhan oleh para penunjuk perasaan.
Marah dengan grafiti anti-monarki pada demonstrasi kemarin, beberapa golongan royalis meminta penerapan Artikel 112 dalam posting di media sosial.

Puluhan penunjuk perasaan, termasuk banyak pemimpin terkemuka, telah ditangkap dengan pelbagai tuduhan dalam beberapa bulan terakhir, walaupun bukan kerana mengkritik monarki.
Protes besar direncanakan di Biro Harta Mahkota pada 25 November atas pengurusan kekayaan istana, yang telah diambil alih oleh raja. Dana itu bernilai puluhan bilion dolar.
Penunjuk perasaan mengatakan akan ada tujuh hari demonstrasi lagi selepas itu.

– Reuters