10,000 perhimpunan anti-topeng di Vienna

Vienna: Kira-kira 10,000 orang berunjuk rasa di ibu negara Austria pada hari Sabtu untuk memprotes sekatan koronavirus, meminta pemerintah untuk mengundurkan diri, kata polis Austria.

Dengan negara Alpine yang kini berada dalam penutupan ketiganya sejak Mac dalam usaha untuk mengendalikan wabak itu, dan dengan kedai-kedai, dewan konsert dan teater yang tidak penting, pusat sukan dan sekolah ditutup, kemarahan penunjuk perasaan ditujukan kepada Canselor Sebastian Kurz , dan juga di media.

“Jumlah kematian yang kami berikan, itu sampah. Saya tidak mahu berakhir seperti China di mana anda tidak mempunyai hak untuk melakukan apa-apa,” kata seorang wanita yang memberikan nama pertamanya sebagai Gabi kepada AFP.

Sepanduk-panji jenama yang bertuliskan: “Kamu penyakitnya. Kami penawarnya” dan mengibarkan bendera Austria, kebanyakan penunjuk perasaan enggan memakai topeng atau menghormati peraturan yang menjauhkan fizikal, termasuk ahli politik kanan dan bekas timbalan canselor Heinz-Christian Strache.

Demonstrasi balas yang dianjurkan oleh kiri-kanan yang terdiri daripada sekitar 500 orang, menurut anggaran polis, juga berlaku, mengecam “kegilaan anti-topeng.” Austria, yang berpenduduk 8.9 juta, telah melaporkan sejumlah 7.053 kematian akibat Covid-19 sejak wabak tersebut merebak.

Panel pakar telah mengesyorkan kepada Canselor Kurz agar sekatan yang ada sekarang tidak boleh dilonggarkan seperti yang direncanakan pada 25 Januari, kerana jumlah jangkitan tidak menunjukkan tanda-tanda perlambatan dan varian virus Britain terus beredar.

Para penasihat ilmiah mencadangkan agar mewajibkan bekerja dari rumah dan memperpanjang lokasinya. Pemerintah dijadualkan mengumumkan langkah baru pada hari Ahad. – AFP

Malay News
International Desk