1,355 tahanan imigresen positif Covid-19 sejak Mei

Kuala Lumpur: Sebanyak 1,355 tahanan di depot imigresen telah terbukti positif Covid-19 sejak Mei, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Ismail Mohamed Said kepada Dewan Rakyat.

Dia mengatakan jumlah jangkitan tertinggi – 650 – dicatatkan di pusat tahanan Bukit Jalil, diikuti oleh depot imigresen Langkap dengan 481 orang.

Dr Lee Boon Chye (PH-Gopeng) meminta kementerian untuk menyatakan jumlah pesakit Covid-19 dari depot imigresen dan penjara.

Ismail berkata, 127 individu di pusat imigresen Semenyih dan 77 lagi di KLIA diuji positif virus ini.

Baki 20 kes direkodkan di depot lain di Belantik, Putrajaya, Machap Umboo, Lenggeng dan Juru.

Dia juga mengatakan bahawa menurut statistik Jabatan Penjara, 60,583 tahanan telah menjalani ujian sarinan Covid-19 sejak Ogos.

Menjawab soalan mengenai pematuhan SOP di antara pegawai agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri dalam menguruskan tahanan dan tahanan, beliau menerangkan ianya didasarkan pada proses penerimaan (tahanan dan banduan) dan mendapatkan tahanan dan banduan keluar untuk menerima rawatan dan ke pengadilan.

Terangnya lagi, sebagai contoh di penjara, terdapat proses 14 hari di mana seorang tahanan akan diasingkan selama lima hari di bilik tahanan sementara menunggu keputusan ujian saringan mereka.

Tambahnya, sekiranya diuji positif, tahanan akan dimasukkan ke hospital dan jika tidak, mereka akan dihantar ke bilik pengasingan selama sembilan hari lagi. Setelah 14 hari diasingkan dan dengan keputusan negatif, banduan akan dihantar kembali ke penjara.

Ismail berkata, SOP yang sama digunakan di depot tahanan sementara jarak fizikal dilaksanakan bagi mereka yang ditahan di lokap, terutama ketika membawa tertuduh ke pengadilan.

Malay News
Farah Fauzi

Leave a Comment