27 Million rakyat Malaysia akan menerima vaksin menjelang 2022: PM

Kuala Lumpur: Hampir 27 juta atau lebih 80 peratus penduduk Malaysia dijangka akan diberi vaksin terhadap COVID-19 menjelang suku pertama tahun depan, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dia mengatakan kumpulan vaksin pertama diharapkan akan diterima pada akhir Februari ini, dengan kumpulan tersebut akan diberi vaksin pada awal bulan Mac dan program vaksinasi dilaksanakan secara bertahap dalam jangka waktu 12 bulan.

“Program vaksinasi negara ini berjalan lancar dan pemerintah telah menandatangani tiga perjanjian dengan pengeluar vaksin.

“Melalui Jawatankuasa Khusus yang Dibentuk untuk Memastikan Akses ke Penyediaan Vaksin COVID-19, pemerintah akan memastikan ketelusan dalam pengadaan vaksin dan memberikan prioritas utama pada Program Imunisasi Nasional.

“Sebanyak RM3 bilion telah diperuntukkan khusus untuk tujuan ini. Garis panduan dan kaedah untuk menerima vaksin akan segera diumumkan. ”

Perdana menteri mengatakan ini dalam pengumuman khas mengenai Pakej PERMAI (ekonomi dan perlindungan rakyat) yang disiarkan secara langsung hari ini oleh stesen televisyen tempatan dan platform media sosial.

– BERNAMA