371 didenda melanggar prosedur operasi standard PKP

Kuala Lumpur: Polis mengeluarkan kompaun kepada 371 orang kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang dikuatkuasakan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semalam.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, 18 yang lain direman berikutan 46,165 pemeriksaan di seluruh negara.

Gagal memakai topeng muka di kawasan awam mendahului senarai dengan 149 orang ditangkap, diikuti dengan gagal mencatat maklumat pelawat (92 kesalahan).

“Kesalahan lain termasuk tidak memerhatikan jarak fizikal (61), melakukan perjalanan dengan lebih dari dua orang di dalam kereta (27), mengambil bahagian dalam aktiviti di pusat hiburan (16), cuba melakukan perjalanan antara negeri atau daerah tanpa persetujuan (sembilan) dan mengambil bahagian dalam aktiviti perjudian (lapan) “.

Kesalahan lain tidak mempunyai izin sah untuk pekerja asing (tujuh), tidak memerhatikan karantina (satu), makan di restoran (tiga) dan lain-lain (16), “katanya pada sidang media hari ini.

Sementara itu, 138 pendatang tanpa izin dan enam tekong ditahan, dengan sebuah kapal dan 13 kenderaan darat disita, di bawah Op Benteng yang sedang berlangsung semalam.

Sebanyak 267 pemeriksaan sempadan dipasang secara berasingan di seluruh negara oleh polis, Agensi Keselamatan Sempadan Malaysia (Aksem) dan angkatan bersenjata semalam.

Ismail Sabri juga mengatakan 72 operasi pembersihan dilakukan di seluruh negara.

“Sebanyak 103,140 individu kembali ke negara ini antara 24 Julai dan 13 Jan.

“505 tiba semalam dan kini menjalani kuarantin wajib,” tambahnya.

Sumber: FMT