500,000 jawatan pekerjaan akan diwujudkan melalui Majlis Pekerjaan Nasional

Photo: PM Official Facebook

Muar: Kerajaan berhasrat untuk mewujudkan 500,000 peluang pekerjaan baru di Malaysia melalui Majlis Pekerjaan Nasional walaupun dengan keadaan ekonomi sekarang.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan banyak yang kehilangan sumber pendapatan mereka kerana pandemic Covid-19.

“Majlis ini dibentuk untuk memastikan ekonomi dikendalikan dengan baik dan untuk membantu mereka yang menganggur dan tidak mempunyai sumber pendapatan.

“Kami berhasrat untuk mewujudkan 500,000 peluang pekerjaan baru walaupun sukar kerana keadaan ekonomi sekarang,” kata Muhyiddin.

Dia mengatakan bahawa rekod menunjukkan bahawa pada masa ini, terdapat 700,000 pengangguran di negara ini.

“Kadar pengangguran juga meningkat dari tiga persen sebelumnya menjadi 5.6 peratus pada masa ini.

“Peluang pekerjaan baru juga jarang berlaku kerana pelabur tidak masuk ke negara ini. Sebelum ini, pelabur lebih menyukai Malaysia kerana infrastruktur dan tenaga kerja mahir yang ada di sini.

“Untuk menarik pelabur, pemerintah ingin menawarkan pelbagai insentif,” kata Muhyiddin ketika berucap pada perayaan Deepavali di SJK (T) Ladang Temiang di Bukit Pasir, di sini.

Katanya, kerajaan juga telah memperuntukkan RM2 bilion untuk program latihan dan kemahiran semula.

“Peruntukan masih ada, jadi saya menggesa mereka yang saat ini menganggur untuk mengambil kesempatan ini untuk mempelajari kemahiran baru sehingga ketika kesempatan itu datang, mereka akan bersedia,” kata Muhyiddin.

Dia mengatakan pemerintah Perikatan Nasional (PN) memikul tanggungjawab yang berat di pundaknya.

“Saya menghadapi masa yang paling sukar sebagai Perdana Menteri. Saya tidak mahu Malaysia ketinggalan kerana kita gagal menguruskan ekonomi dengan betul pada masa yang mencabar ini.

“Kita harus mencari keseimbangan antara kehidupan rakyat dan mata pencarian mereka,” kata Muhyiddin.

Sumber: BERNAMA