Ahli Parlimen Congo berjuang

Congo: Presiden Congo Felix Chisekadi mengumumkan pada hari Ahad bahawa dia memutuskan hubungan dengan parti bekas Presiden Joseph Kabila. Selepas itu, ahli parlimen yang menyokong kedua-dua pemimpin tersebut terlibat dalam pertempuran tersebut

Polis dikerahkan di parlimen DR Congo pada hari Selasa pada hari kedua pertempuran yang dicetuskan oleh krisis antara Presiden Felix Tshisekedi dan penyokong pendahulunya Joseph Kabila.
Sekurang-kurangnya tiga orang cedera sebagai kumpulan saingan, termasuk penggubal undang-undang, menyerang dan melemparkan objek sebelum polis memulihkan ketenteraman, kata wartawan AFP.

Keganasan di raksasa Afrika Sub-Sahara yang bermasalah berikutan krisis selama sebulan dalam koalisi pemerintah yang ditempa oleh Tshisekedi dan sebuah kumpulan pro-Kabila.

Pada hari Ahad, Tshisekedi mengatakan dia merancang untuk membentuk koalisi baru untuk mendorong reformasi yang sangat diperlukan.
Dia memperingatkan dia mungkin dipaksa untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pemilihan baru.
Penyokong Kabila, Front Bersama Kongo (FCC), yang memiliki lebih dari 300 dari 500 kerusi di Majlis Nasional, bertindak balas dengan marah, menuduh Tshisekedi melanggar perlembagaan.

Malay News
Social MediaDesk