Akhirnya, tahniah kepada Biden pada Putin

Russia: Presiden Rusia Vladimir Putin telah mengucapkan tahniah kepada Presiden AS yang baru terpilih Joe Biden. Menyatakan optimisme pada waktu itu, dia mengatakan kedua-dua negara akan maju dengan keamanan global dengan mengesampingkan perbezaan mereka.

Semoga Biden berjaya dalam setiap kes, Putin berkata, “Saya bersedia untuk bekerjasama dan akan menghubungi anda.” Kenyataan Kremlin memetik AFP.
Putin adalah salah seorang pemimpin kuasa besar yang tersisa untuk menyambut Biden. Pegawai Rusia, termasuk menteri luar negeri dan ketua pilihan raya, sebelumnya telah mengkritik sistem pilihan raya AS. Mereka menggambarkannya sebagai kuno dan tidak mewakili kehendak rakyat.

Mengucapkan tahniah kepada Biden, Putin mengatakan dalam telegram bahawa kedua-dua negara mempunyai tanggungjawab khas untuk kestabilan dan keselamatan global. Jadi, terlepas dari perbezaan pendapat, saya akan dapat memberikan sumbangan yang nyata terhadap masalah yang sedang dihadapi dunia dan untuk menyelesaikan banyak masalah.

Biden diharapkan mengambil sikap yang lebih keras terhadap Rusia daripada Presiden Donald Trump yang akan keluar. Rusia telah dituduh campur tangan dalam pilihan raya presiden AS 2016 di Trump.

Malay News
International Desk