Apple dan rakan kongsi Google untuk teknologi ‘jejak kenalan’ COVID-19

Berita itu penuh dengan orang-orang yang datang bersama-sama untuk memerangi penyebaran COVID-19 (semasa mengamalkan sosial penglihatan), dan hari ini Apple dan Google mengumumkan perkongsian tidak mungkin. Menurut satu kenyataan bersama oleh Apple dan Google, kedua-dua gergasi teknologi bekerja bersama-sama dalam teknologi “menjejak kenalan” yang serasi untuk kedua-dua iOS dan Android yang akan membantu pengguna mereka menentukan sama ada mereka telah bersentuhan dengan seseorang dengan COVID-19.

Perinciannya tidak jelas, tetapi siaran pers menunjukkan bahawa teknologi itu memberikan alat pembangun aplikasi untuk menentukan sama ada pengguna iOS dan Android baru-baru ini berada di dekat seseorang yang mempunyai COVID-19. Ini hanya ikut serta, jadi teknologi hanya akan menandakan anda sebagai seseorang yang mempunyai COVID-19 jika anda secara sukarela melaporkannya kepada aplikasi yang berkaitan dengan agensi kesihatan yang bekerjasama dengan Apple dan Google.

Ia akan menjadi beberapa bulan sebelum kita melihatnya dalam bentuk penuh. Pada bulan Mei, Apple dan Google akan melepaskan API (antara muka pengaturcaraan aplikasi) untuk membolehkan melacak kenalan merentasi peranti iOS dan Android, yang akan disediakan kepada pemaju aplikasi untuk agensi kesihatan awam. Ini bermaksud pengguna harus memuat turun aplikasi serasi yang dipercayai. Tetapi “dalam beberapa bulan akan datang,” Apple dan Google akan melancarkan versi berasaskan Bluetooth perkhidmatan “ke dalam platform yang mendasar” -dan kata-kata lain, iOS dan Android sendiri (atau, mungkin Perkhidmatan Google Play). Pada tahap ini, perkhidmatan ini juga akan digunakan oleh lebih banyak aplikasi dan pihak berkuasa kesihatan kerajaan.

[Bacaan lanjut: Semua yang anda perlu ketahui mengenai iOS 13]
Dalam pernyataan mereka, Apple dan Google berhati-hati mengatakan bahawa mereka menyimpan privasi dan keselamatan pengguna dalam fikiran. Itu mungkin sebahagian daripada sebab mengapa perkhidmatan itu berakar dalam teknologi Bluetooth, yang kurang tepat daripada kaedah penjejakan lokasi lain.

“Privasi, ketelusan, dan persetujuan sangat penting dalam usaha ini, dan kami berharap dapat membangun fungsi ini dengan berunding dengan pihak berkepentingan yang berminat,” kata pernyataan itu. “Kami akan secara terbuka menerbitkan maklumat mengenai kerja kami untuk dianalisis oleh orang lain.”

Di luar itu, butiran masih kurang. Pemaju boleh membaca draf dokumentasi teknikal, tetapi itu semua tentang sekarang. Memandangkan bahawa ini adalah salah satu usaha yang lebih mantap dari syarikat teknologi untuk membantu wabak coronavirus novel, kami berharap dapat mendengar lebih banyak lagi mengenai usaha kerjasama ini dalam beberapa bulan mendatang.

Nota: Apabila anda membeli sesuatu selepas mengklik pautan dalam artikel kami, kami mungkin memperoleh komisen kecil. Baca dasar pautan afiliasi kami untuk maklumat lebih lanjut.