Biden menimbulkan masalah berduri dalam panggilan telefon dengan Putin

Washington: Presiden AS Joe Biden bercakap melalui telefon Selasa dengan rakan sejawatnya dari Rusia, Vladimir Putin semasa mereka membincangkan beberapa masalah berduri antara kedua-dua negara, lapor Agensi Anadolu.

Di antaranya ialah peretasan SolarWinds dan laporan bahawa Moscow memberikan karunia kepada tentera Amerika di Afghanistan, menurut pernyataan Rumah Putih, yang mencetuskan kemarahan di Bukit Capitol terhadap Moscow.

Biden dan Vladimir Putin “membincangkan kesediaan kedua-dua negara untuk memperpanjang MULAI Baru selama lima tahun, dengan bersetuju agar pasukan mereka bekerja segera untuk menyelesaikan peluasan pada 5 Februari,” kata kenyataan itu, merujuk kepada Perjanjian Pengurangan Senjata Strategik Baru.

Biden juga “membangkitkan perkara-perkara lain yang menjadi perhatian, termasuk peretasan SolarWinds, laporan mengenai Rusia yang memberikan hadiah kepada tentera Amerika Syarikat di Afghanistan, campur tangan dalam pilihan raya Amerika Syarikat 2020, dan keracunan (pengkritik Kremlin) Aleksey Navalny,” menurut kenyataan itu. .

Semasa panggilan telefon, Biden dilaporkan memberitahu Putin bahawa Washington akan mempertahankan kepentingannya sebagai tindak balas terhadap tindakan Moscow “yang membahayakan kita atau sekutu kita.” “Kedua-dua presiden bersetuju untuk mengekalkan komunikasi yang telus dan konsisten ke depan,” kata kenyataan itu.
Kedua-dua pemimpin itu juga bersetuju untuk menyelidiki perbincangan mengenai kawalan senjata dan isu-isu keselamatan, dan Biden menegaskan sokongan AS untuk kedaulatan Ukraine.

Malay News
Global Desk