Bom Wonder Woman 1984 di China

Baijing: Filem superheroine Wonder Woman 1984 dibuka kepada AS $ 18.8 juta (S $ 25.1 juta) yang mengecewakan di China pada hujung minggu, memperoleh AS $ 38.5 juta dari keseluruhan pengambilan box office di luar negara.

Penerbitan hiburan Variety melaporkan bahawa jumlah box-office filem China kurang berprestasi berbanding dengan filem pertama 2017 di francais – Wonder Woman – yang menjana pendapatan AS $ 38 juta pada hujung minggu pembukaannya dan akhirnya menghasilkan US $ 90.5 juta untuk jangka masa berjalan di China.

China adalah satu-satunya pasar tayangan filem utama di mana aktiviti sebahagian besarnya kembali normal di tengah pandemi Covid-19 global, tetapi pendapatan masih turun sebanyak 30 peratus.

Filem ini, yang dibintangi oleh pelakon Israel Gal Gadot, menjadi pemeran utama, dibuka di Singapura pada Khamis lalu dan telah menjana lebih dari $ 1.8 juta secara tempatan sejak itu. Filem ini akan dibuka di pawagam di Amerika Syarikat pada Hari Krismas, dengan debut serentak di HBO Max – perkhidmatan streaming yang berafiliasi dengan studio filem Warner Bros.

Warner Bros sebelumnya mengumumkan bahawa keseluruhan filem baru 2021, termasuk filem blockbusters yang dinanti-nantikan seperti The Matrix 4 dan Dune, akan dilancarkan pada hari yang sama di pawagam dan di HBO Max di AS. Berita itu mengejutkan industri filem dan pameran, yang menimbulkan kritikan tajam dari pengarah seperti Christopher Nolan.

Strategi pelepasan kontroversial telah dilihat sebagai usaha untuk menarik lebih banyak pelanggan ke HBO Max daripada perkhidmatan streaming saingan Disney + dan Netflix yang lebih hebat. Wabak ini telah menutup pawagam dan menghancurkan filem di seluruh AS. Menurut laporan Bloomberg, hanya 34 peratus teater Amerika Utara dibuka sekarang.

Tenet thriller aksi mahal Nolan – juga dari Warner Bros – dibuka hanya di pawagam awal tahun ini untuk nombor box-office suam.

Bloomberg melaporkan bahawa Tenet memperoleh AS $ 380,000 pada hujung minggu ini di 38 pasaran termasuk AS dan Kanada, dengan jumlah terkumpul AS $ 362,2 juta. Anggarannya dilaporkan sekitar US $ 200 juta, tidak termasuk kos pemasaran.

Malay News
Glamour Desk