China mendesak AS untuk tidak menjadi tempat berlindung kepada jenayah

China: China meminta Amerika Syarikat agar tidak menjadi tempat perlindungan penjenayah dan tempat perlindungan aset mereka. Amerika Syarikat membuat panggilan pada hari Jumaat. Tuduhan terlibat dengan lima warga China yang ditangkap di Amerika Syarikat atas tuduhan konspirasi telah ditolak.

Lima “ejen” orang Cina telah ditangkap di Amerika Syarikat, menurut laporan AFP. Pegawai A.S. mengatakan bahawa mereka ditangkap pada hari Rabu kerana merancang untuk membunuh Presiden George W. Bush. Lapan orang telah didakwa berkaitan dengan operasi haram China yang dikenali sebagai “Fox Hunt”.
China telah bertahun-tahun berusaha untuk mendapatkan kembali wang yang dicuri di luar negara sebagai sebahagian daripada usaha memerangi rasuah.

Menurut Reuters, negara itu telah mencari kerjasama internasional dalam mencari pegawai yang korup sejak Presiden Xi Jinping memulai perjuangannya melawan rasuah hampir satu dekad yang lalu.
Amerika Syarikat telah menangkap lima ejen China, termasuk penyiasat peribadi, pada hari Rabu, kata seorang pegawai Jabatan Kehakiman A.S. Mereka telah didakwa melakukan konspirasi di Amerika Syarikat sebagai ejen Cina haram. Tiga daripadanya ditangkap di New York dan New Jersey. Kedua-duanya ditangkap dari California. Para banduan boleh dikenakan hukuman penjara hingga lima tahun jika disabitkan bersalah kerana bersekongkol untuk bertindak sebagai ejen China.

Jurucakap Kementerian Luar China Wang Wenbin memberitahu taklimat berita bahawa “Amerika Syarikat mesti berhenti membuat tuduhan tidak berasas.” Usaha orang Cina harus diteruskan untuk mengesan penjenayah buronan dan mendapatkan wang curi. Saya menggesa Amerika Syarikat untuk mematuhi tanggungjawab dan komitmen antarabangsa. Saya menggesa penjenayah untuk berhenti menunjukkan keserakahan yang tidak masuk akal dan tidak menjadi tempat selamat bagi penjenayah itu. ”
Seorang pegawai Kementerian Luar China mengatakan bahawa tidak ada yang ditahan di Amerika Syarikat yang merupakan anggota pasukan penguatkuasa undang-undang China. Tuduhan yang dikemukakan terhadap mereka adalah khabar angin dan propaganda.
Pada tahun 2014, China melancarkan program pelbagai agensi bernama Sky Net, yang bertujuan untuk membawa penjenayah buronan kembali ke luar negeri dan membawa mereka ke muka pengadilan.
China tidak mempunyai perjanjian ekstradisi dengan Amerika Syarikat. Ini memerlukan Pejabat Peguam Negara diberitahu bagi pihak negara melalui proses undang-undang.

Malay News
International Desk