Belanjawan 2021: Dewan Rakyat luluskan peruntukan RM 6.947 bilion kepada PM

Kuala Lumpur: Dewan Rakyat telah meluluskan peruntukan RM6.947 bilion untuk Jabatan Perdana Menteri di bawah Belanjawan 2021 dengan suara 105-95.
Speaker Datuk Azhar Azizan Harun berkata, 20 anggota parlimen tidak hadir semasa proses pengundian.
Beberapa anggota parlimen pembangkang sebelumnya menimbulkan keributan ketika melihat Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Takiyuddin Hassan (Pas-Kota Baru) memasuki ruang, dengan alasan bahawa proses pengundian telah berakhir.

Bagaimanapun, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim (BN-Arau) berdiri dan mengatakan tidak ada had masa untuk pengundian blok.
Azhar, sebagai tindak balas, mengatakan bahawa anggota parlimen diperuntukkan 10 minit untuk memberikan suara mereka berdasarkan kata sepakat, tetapi akan menetapkan had dua minit untuk pemungutan suara berikutnya.

Pembangkang menuntut pengundian blok setelah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri (agensi terakhir di bawah Jabatan Perdana Menteri) telah menyelesaikan perbahasan Belanjawan 2021 di peringkat jawatankuasa.

Rang undang-undang itu disahkan pada tahap kebijakan melalui suara suara pada hari Khamis, menimbulkan kemarahan banyak pihak yang mempersoalkan keputusan pembangkang untuk tidak meminta pengundian blok walaupun sangat membantah anggaran RM322.5 bilion.

Presiden PKR pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kemudiannya mengesahkan bahawa dia memberi perintah kepada anggota parlimen pembangkang untuk mundur dan bahawa pemimpin komponen Pakatan Harapan yang lain tidak berkongsi pendiriannya.

Dia membenarkan langkah itu dengan mengatakan bahawa RUU itu dapat dipinda atau ditolak selama tahap komite.
Percubaan oleh beberapa Ahli Parlimen untuk memulakan pengundian blok pada hari Khamis gagal apabila hanya 13 dari mereka yang berdiri, kurang daripada yang diperlukan 15.
Ahli Parlimen mula membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 di peringkat jawatankuasa pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, dengan fokus dilatih kepada agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan.

Malay News
National Desk