Erdogan optimis membina masyarakat Islam yang kuat

RT Erdogan

Istambul: Bercakap mengenai kebangkitan Islamofobia di Barat, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengatakan kebebasan bersuara tidak ada kaitan dengan tidak menghormati kepercayaan agama rakyat. Pada hari Sabtu (26 November), media Turki melaporkan maklumat ini kepada Anadolu Agency.
Dalam sebuah pesan video yang disampaikan pada persidangan tahunan Muslim American Society ke-23, Recep Tayyip Erdogan mengatakan, “Anda telah melihat dengan teliti apa yang telah dilakukan Perancis kepada Nabi (saw) dengan membicarakan kebebasan bersuara.”
Kebebasan tidak ada kaitan dengan tidak menghormati orang suci agama dan pendirian orang biasa, katanya. Oleh kerana iman itu satu, tidak menghormati iman juga merupakan perkara yang berbeza.
Erdogan mengatakan mereka yang menghina Nabi tidak menghiraukan serangan terhadap masjid, cuba menyembunyikan perilaku rasis mereka. Mereka adalah perkauman besar.
Dia menekankan perlunya fokus pada kebebasan manusia, dan mengatakan bahawa sekarang lebih penting lagi dengan krisis. Mengenai Barat, dia mengatakan mereka tidak boleh bertolak ansur dengan sedikit pun kritikan terhadap diri mereka sendiri.
Dia menyifatkan Islamofobia menyebar lebih cepat daripada virus Corona. Dia mengatakan bahawa tidak mungkin lagi untuk menyembunyikan fakta bahawa perkauman budaya, diskriminasi dan intoleransi telah mencapai tahap sedemikian di negara mereka yang telah memuji demokrasi selama bertahun-tahun.

Kemasukan beberapa negara barat dalam dasar negara kerana Islamofobia dan orang asing telah menyukarkan kehidupan masyarakat biasa. Erdogan juga mengatakan bahawa umat Islam menghadapi pelbagai masalah kerana kepercayaan agama, bahasa, nama dan pakaian mereka.
Dia mengatakan bahawa Turki berusaha menyelesaikan krisis etnik dan sektarian. Sekiranya seseorang melukai perasaan keagamaan seseorang, dia boleh memprotes. Kami berusaha untuk mewujudkan dasar yang telus, yakin dan seimbang. Yang akan menjadi teladan kepada seluruh umat manusia. Terutama dalam hal kebebasan beragama. Kami tidak mencampuri kepercayaan atau cara hidup agama seseorang. Terdapat jaminan penyembahan orang-orang dari semua agama di negara kita.
Erdogan juga mengatakan bahawa Muslim Turki yang tinggal di Amerika Syarikat bangga dengan hubungan persaudaraan yang mendalam dengan organisasi Muslim yang lain. Dia juga mengatakan bahawa dia optimis untuk membangun masyarakat yang kuat berdasarkan Islam.

Malay News
International Desk