China menyentuh tanah bulan

Beijing: China telah menulis namanya dalam sejarah. Sebagai negara ketiga di dunia, kapal angkasa ‘Chang Y Five’ berjaya menyentuh bumi bulan. Pakar mengatakan kapal angkasa itu akan mengumpulkan batu bulan yang akan mempercepat penyelidikan angkasa Cina.
Kapal angkasa tanpa pemandu China Chang Yi Five berjaya mendarat di bulan pada jam 3:15 petang waktu tempatan pada hari Selasa. Menurut pusat penyelidikan ruang angkasa negara itu, kapal angkasa itu mula berfungsi sebaik sahaja mendarat.

Kapal angkasa itu akan mengumpulkan dua kilogram batu dan tanah dari kawasan yang disebut Ocean of Storm di bulan, kata satu kenyataan. Sampel belum pernah dikumpulkan dari sana sebelum ini. Pada masa yang sama, Chang Yi Five akan membantu para saintis belajar mengenai sumber, struktur dan keadaan gunung berapi bulan.
Hasil daripada kejayaan pendaratan, China mengambil bahagian dalam senarai sebagai negara ketiga di dunia. Sebelumnya, kapal angkasa AS dan Soviet berjaya mendarat di bulan. Agensi angkasa AS NASA mengucapkan tahniah kepada China sejurus selepas misi tersebut.
Sebelumnya, kapal angkasa itu menuju ke bulan dari pusat angkasa Wencheng di wilayah Hainan China pada Selasa lalu. Sekiranya semuanya berjalan lancar, ‘Chang Yi Five’ akan kembali ke Bumi bulan ini.

Malay News
International Desk