Fokus pada pemulihan kesihatan dan ekonomi: PM NZ

Kuala Lumpur: Pemimpin ekonomi Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) dijangka memberi tumpuan kepada tindak balas kesihatan terhadap wabak dan pemulihan ekonomi.

Perdana Menteri Selandia Baru Jacinda Ardern mengatakan bahawa mengendalikan virus itu sangat penting untuk membolehkan ekonomi dibuka semula, sehingga mendorong pemulihan ekonomi dan membangun kembali lebih baik.

“Pilihan sekarang tentang bagaimana kita pulih dari krisis akan menjadi penting bagi kesejahteraan kita dalam beberapa dekad yang akan datang. Tetapi ia adalah bahagian kedua yang ingin saya fokuskan pada hari ini kerana kita melihat berkembang bersama di APEC sebagai bahagian penting dalam rancangan itu , “katanya dalam ucaptama pada Dialog Ketua Pegawai Eksekutif Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) 2020 pagi ini.

Ardern berharap para pemimpin APEC akan menyetujui visi baru untuk Asia-Pasifik untuk membimbing kerja blok itu untuk 20 tahun ke depan, dengan memberi tumpuan kepada tiga enjin pertumbuhan ekonomi – perdagangan, inovasi digital, dan kesinambungan dan kemasukan.

“Perdagangan telah menjadi mesin pertumbuhan dan kemakmuran di wilayah kita sejak APEC didirikan 30 tahun yang lalu. Ketika kita menghadapi cabaran ekonomi terbesar generasi ini, kita tidak boleh mengulangi kesalahan sejarah dengan mundur ke dalam proteksionisme.

“APEC harus terus berkomitmen untuk menjaga pasar terbuka dan perdagangan mengalir,” katanya.

Ekonomi APEC mesti terus memastikan keadaan yang setara dan peraturan yang dapat diramalkan untuk semua pengeksportnya di rantau ini dan antarabangsa, kata Ardern.

“Ekonomi yang berjaya merangkumi teknologi digital dan inovasi akan menjadi ekonomi yang berjaya pada abad ke-21.

“Semua ekonomi kita perlu membuat pilihan yang tepat untuk memastikan semua orang kita dapat terhubung, bahawa mereka mempunyai kemahiran yang tepat untuk berjaya dalam dunia digital, dan kita mempunyai kerangka kerja yang tepat untuk menyokong perdagangan dan persaingan,” katanya, menambah bahawa pertumbuhan mesti berterusan dan inklusif.

New Zealand akan menjadi ketua acara APEC tahun depan dan mendesak ekonomi APEC untuk bergabung bersama, menghidupkan kembali pertumbuhan dan merancang pemulihan ekonomi yang berpanjangan.

Malay News
Business Desk