Gas Malaysia mencatatkan kenaikan keuntungan 21%

Kuala Lumpur: Syarikat pengedaran gas asli Gas Malaysia Bhd mencatatkan keuntungan bersih RM50.91 juta untuk suku ketiga yang berakhir pada 30 September 2020 (S320), meningkat 21.2% dari suku yang sama tahun sebelumnya, disebabkan oleh peningkatan jumlah semula jadi gas dijual dan margin sumbangan gas lebih tinggi.

Dalam makluman pertukaran semalam, syarikat itu mengatakan pendapatannya mencatatkan penurunan 1.9% kepada RM1.72 bilion daripada RM1.75 bilion, disebabkan oleh tarif gas asli purata yang lebih rendah walaupun jumlah gas asli yang lebih tinggi dijual.
Untuk prestasi tahun ke semasa (YTD), ia mencatatkan keuntungan bersih RM143.4 juta dalam sembilan bulan pertama, meningkat 8.5% daripada RM132.18 juta untuk tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.
Untuk tempoh yang sama, pendapatan Gas Malaysia mencapai RM4.87 bilion, turun 6.5% dari tahun sebelumnya pada RM5.21 bilion.
Gas Malaysia menyatakan bahawa penyebaran Covid-19 yang meluas sejak awal tahun 2020, ditambah dengan berbagai langkah pemerintah untuk mencegah wabak koronavirus, telah menimbulkan tantangan bagi semua industri, yang sebagian daripadanya adalah pelanggannya.

Walaupun pelanggan kumpulan dapat memulakan sepenuhnya operasi mereka di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang berkuatkuasa pada 19 Jun 2020, prestasi kewangan kumpulan untuk tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2020, akan dipengaruhi oleh jangka masa dan tahap ekonomi pakej rangsangan yang diberikan dan ditawarkan oleh pemerintah semasa wabak tersebut, ditambah dengan kadar pemulihan ekonomi di Malaysia dan global, ”katanya.
Untuk tempoh YTD semasa, kumpulan telah mencadangkan dividen sesaham 4.25 sen berbanding 4.8 sen tahun lalu.

Gas Malaysia berada dalam perniagaan memberi tenaga kepada rumah dan perniagaan dengan penyelesaian tenaga inovatif yang menjimatkan kos dan mesra alam.
Ini bertujuan untuk menyediakan bekalan gas asli dan gas petroleum cecair yang bersih, efisien dan stabil ke rumah, perniagaan komersial dan industri.
Penyelesaian tenaganya merangkumi sistem penjanaan tenaga dengan pemulihan haba seperti gabungan haba dan kuasa, dan pengedaran gas alternatif seperti saluran paip maya.
Sahamnya semalam ditutup tidak berubah pada RM2.72.

Malay News
Business Desk