LONDON, March 02, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) — Pilihan penghijrahan pelaburan terkini di dunia — dan kedua di Afrika —Program Kediaman Namibia melalui Pelaburan telah dilancarkan oleh Henley & Partners, pemimpin global dalam perancangan kediaman dan kewarganegaraan.

Kerajaan Namibia sedang giat mencari pelaburan asing untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara dan mempelbagaikan ekonomi. Program ini menyediakan banyak peluang kepada pelabur antarabangsa yang ingin bertapak dan berkembang di benua Afrika, termasuk insentif cukai, pembiayaan dan perkhidmatan biro sehenti untuk syarikat antarabangsa. Untuk pelaburan hartanah minimum sebanyak USD 316,000 di President’s Links Estate yang mempunyai golf mewah dan mesra alam di Walvis Bay, pelabur yang berjaya akan menerima permit kerja lima tahun yang boleh diperbaharui dan juga memberi mereka hak untuk menghuni, menjalankan perniagaan dan belajar di Namibia.

Ketua Kumpulan Pelanggan Peribadi di Henley & Partners, Dominic Volek berkata, “Kami gembira mengumumkan kediaman baharu dan inovatif ini melalui tawaran pelaburan di Afrika. Landskap Namibia yang menakjubkan, sistem cukai yang menarik dan persekitaran yang mesra perniagaan menjadikannya pilihan yang ideal untuk usahawan antarabangsa, individu bernilai tinggi, atau pesara. Kurang daripada 600 unit hartanah di estet pantai eksklusif ini tersedia untuk kediaman, jadi pelabur perlu bertindak cepat jika mereka ingin memanfaatkan peluang terhad ini untuk mendapatkan hak kediaman di salah satu negara yang paling kaya dengan alam semula jadi dan hidupan liar di dunia.”

Salah satu pasaran kekayaan swasta yang paling pesat berkembang di Afrika

Jumlah kekayaan persendirian yang kini dipegang di benua Afrika ialah USD 2.1 trilion dan dijangka meningkat sebanyak 38% dalam tempoh 10 tahun akan datang, menurut Africa Wealth Report yang diterbitkan oleh Henley & Partners dengan kerjasama New World Wealth. Namibia dijangka menjadi salah satu pasaran Afrika yang paling pesat berkembang pada masa akan datang, dengan pertumbuhan individu bernilai bersih tinggi (individu yang mempunyai kekayaan USD 1 juta atau lebih) melebihi ramalan 60% bagi dekad akan datang (sehingga 2032). Berdasarkan statistik New World Wealth pada Disember 2022, Namibia memiliki USD 26 bilion dalam jumlah kekayaan boleh labur. Kekayaan purata penduduk Namibia (kekayaan per kapita) ialah USD 10,050, kedudukan ketiga tertinggi di Afrika selepas Mauritius dan Afrika Selatan. Negara ini mempunyai kira-kira 2,100 individu bernilai tinggi dan tiga centi-jutawan (dengan kekayaan USD 100 juta atau lebih).

Untuk menarik pelaburan ke dalam negara, kerajaan telah membuat penambahbaikan besar kepada sistem percukaiannya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Namibia mengendalikan sistem cukai berasaskan sumber, iaitu penduduk asing secara umumnya hanya dikenakan cukai terhadap pendapatan yang mereka jana di negara ini. Lebih-lebih lagi, kadar cukai agak kompetitif berbanding dengan banyak pasaran baru muncul yang lain dan terutamanya dengan negara-negara jiran seperti Afrika Selatan. Kadar cukai pendapatan tertinggi di Namibia ialah 37% iaitu sederhana, tetapi yang paling ketara adalah tiada cukai keuntungan modal, hartanah, hadiah, harta pusaka, atau kekayaan/nilai bersih.

Minat baharu dalam pempelbagaian domisil

Pada masa ini, Presiden Links Estate ialah satu-satunya laluan pelaburan untuk Program Kediaman Namibia melalui Pelaburan. Ketua Kumpulan Harta Tanah di Henley & Partners, Thomas Scott berkata, hartanah antarabangsa sentiasa menjadi kelas aset yang boleh dipercayai untuk pelabur global kerana kemampuan menghuni secara jangka panjang. ”Program penghijrahan pelaburan berkaitan hartanah seperti tawaran di Namibia mempunyai kelebihan tambahan untuk meningkatkan mobiliti global anda dan mengembangkan hak akses peribadi anda sebagai pemastautin atau warganegara tambahan, mewujudkan pilihan dari segi tempat tinggal anda dan keluarga anda, bekerja, belajar, bersara dan melabur. Potensi keuntungan sepanjang hayat pelaburan ini termasuk nilai teras aset, hasil sewa, dan akses global sebagai benteng kukuh terhadap ketaktentuan serantau dan global.”

Volek menunjukkan bahawa terdapat pertumbuhan yang ketara dan berterusan dalam permintaan untuk kediaman dan kewarganegaraan sebagai pilihan pelaburan sejak beberapa tahun yang lalu. “Daya tarikan penghijrahan pelaburan untuk keluarga mewah adalah benar-benar universal kerana manfaatnya yang banyak, daripada pempelbagaian domisil kepada peningkatan mobiliti global, mengakses pendidikan dan penjagaan kesihatan bertaraf dunia, dan juga mempunyai pelan sandaran dalam masa kegawatan. Tidak kira tempat asal anda, atau tempat tinggal anda sekarang, pelabur kaya boleh melindungi diri dan keluarga mereka pada masa depan daripada apa-apa sahaja yang mungkin terjadi melalui pilihan penghijrahan pelaburan seperti Program Kediaman Namibia melalui Pelaburan baharu.”

Hubungan Media

Sarah Nicklin
Ketua Kumpulan PR
sarah.nicklin@henleyglobal.com
Mudah alih: +27 72 464 8965