Ingin Kekal Muda? Konsumsi Chayote secara berkala

Kuala Lumpur: Chayote adalah salah satu jenis sayur-sayuran yang paling banyak dimakan di Indonesia. Oleh kerana senang didapati dan harganya murah, sayur ini yang masih ada kaitan dengan labu parang sering diremehkan. Walaupun chayote mempunyai nutrien yang tidak kurang dari makanan super seperti kangkung atau brokoli.

Menurut artikel amaran Healthline, chayote mengandungi sejumlah antioksidan. Salah satunya adalah vitamin C. Tambahan pula, nutrien yang terkandung dalam chayote dikatakan dapat membalikkan tanda-tanda penuaan dan menjaga kulit agar tetap muda.

Salah satu penyebab penuaan adalah molekul radikal bebas yang mencetuskan kerosakan pada sel tubuh dan mengurangkan fungsinya.

Banyak kajian menunjukkan bahawa memakan makanan yang kaya dengan antioksidan dapat membantu memperlambat penampilan tanda-tanda penuaan dengan melindungi sel dari radikal bebas.
Chayote adalah makanan berasaskan tumbuhan yang kaya dengan antioksidan. Salah satunya adalah vitamin C. Pengambilan sayur-sayuran ini secara berkala akan membantu melambatkan penuaan sel dan organ kulit.

Mengekalkan Keanjalan Kulit
Selain sifat antioksidan yang kuat, vitamin C dalam chayote juga dapat merangsang pengeluaran kolagen. Kolagen adalah komponen protein yang membentuk lapisan kulit. Pengeluaran kolagen yang menurun dapat menjadikan kulit perlahan-lahan kehilangan teksturnya yang tegas dan lembut.

Melindungi Kulit dari Sinaran Ultra Violet
Penyelidikan baru-baru ini juga menunjukkan sifat pelindung yang kuat yang ditunjukkan oleh ekstrak chayote pada kulit, terutama dalam mengatasi kesan kerosakan akibat radiasi ultraviolet. Sekiranya anda ingin kekal muda, makan makanan sihat seperti chayote boleh memberi sumbangan besar.

Malay News
Lifestyle Desk