Inilah Cara Memotong Bawang Tanpa Menangis

Kuala Lumpur: Memotong bawang sambil memasak, menjadi momen yang menjengkelkan kerana memotong bawang membuat kita menangis dan bahkan menangis. Tetapi tenang, mungkin muslihat memotong bawang tanpa tangisan yang beredar di garis masa TikTok boleh menjadi penyelesaian yang tepat.

Dalam videonya, dia mengatakan bahawa ketika memotong bawang, kita hanya perlu menggulung kain dapur yang bersih yang dibasahi dengan air. Kemudian letakkan di dekat papan pemotong, dan kita boleh memotong bawang dengan segera tanpa perlu menangis kerana mata sakit.

“Kandungan asid dalam bawang biasanya akan tertarik pada sumber air, jadi tempat pertama biasanya saluran air mata kita. Dengan meletakkan kain dapur basah, bukannya pada mata kita, asid di bawang akan tertarik pada kain dapur basah, “kata @cerealeatingghost.

Helah ini kemudian disahkan berjaya oleh netizen, yang memberi komen bahawa silap mata ini telah dicuba di rumah dan telah berjaya.
“Ini benar-benar berjaya,” kata seorang netizen.

“Terima kasih dari lubuk hati saya,” komen netizen lain.

“Akhirnya saya tahu muslihat ini setelah 10 tahun saya harus memakai kacamata googles untuk berenang, setiap kali anda memotong bawang,” tambah netizen lain.
Nah, helah ini mungkin kelihatan sangat mudah, bukan? Tetapi sebenarnya, ada penjelasan saintifik di belakangnya. Semasa kita memotong bawang, asid dan enzim dilepaskan dan menjadi bahan kimia yang disebut syn-propanethial-S-oxide ketika dicampurkan.

Kemudian, seperti dikutip oleh Metro, Kamis (25/2/2021) ketika bahan kimia ini naik dan bersentuhan dengan mata kita, otak mengirimkan isyarat ke saluran air mata untuk membersihkan kerengsaan yang dirasakan.

Air boleh menjadi penghalang masuk ke mata anda, jadi kain dapur yang lembap dan lembab secara teorinya dapat mengurangi respons saluran air mata anda.
Selain itu, cara lain menggunakan papan pemotong basah, membasahi kawasan di bawah mata dengan air atau memotong bawang di lembangan air dikatakan mempunyai kesan yang sama.

Malay News
Lifestyle Desk