Kaedah Mudah Mengurangkan Kesan Sampingan Vaksin Covid-19

Kuala Lumpur: Tindak lanjut selepas imunisasi (AEFI) vaksin Sinovac agak ringan, seperti sakit di tempat suntikan. Anda boleh melakukan beberapa cara untuk mengurangkan kesan sampingan vaksin Covid-19.

Selain kesakitan di tempat suntikan, beberapa reaksi biasa yang lain termasuk pembengkakan atau kemerahan di kawasan yang sama, sakit kepala, dan demam. Keadaan ini dapat diperhatikan 30 minit setelah seseorang mendapat suntikan vaksin. Pelatih Sunitha Posina mengatakan bahawa demam berlaku ketika tubuh mengajar sistem imun untuk mengenali dan menyerang virus.

Posina mencadangkan, untuk mengurangkan kesan sampingan, anda disarankan untuk tidak mengambil ubat penahan sakit seperti ibuprofen atau acetaminophen sebelum vaksinasi. “Kami tidak tahu sama ada ia akan mempengaruhi sistem imun anda atau tidak. Sebabnya, ubat-ubatan ini tidak termasuk dalam ujian vaksin,” kata Posina, melancarkan Live Strong.

Beberapa kaedah boleh dilakukan untuk mengurangkan kesan sampingan vaksin Covid-19. Kaedah ini boleh dilakukan setelah anda mendapat suntikan vaksin.

1. Gerakkan lengan
Posina mencadangkan menggerakkan lengan untuk meningkatkan aliran darah dan melatih otot di lengan setelah mendapat suntikan vaksin. “Ini meningkatkan aliran darah dan melatih otot lengan,” katanya.

Menjaga anggota badan bergerak, Posina meneruskan, dapat membantu mengurangkan rasa sakit dan bengkak di tempat suntikan.

2. Kompres air sejuk
Selain itu, anda juga boleh memampatkan lengan dengan kain yang direndam dalam air sejuk untuk mengurangkan bengkak. Suhu sejuk juga dapat membantu mengurangkan bengkak.

3. Rawat gejala seperti selesema dengan rehat dan tylenol
Sekiranya anda mengalami demam pasca vaksinasi, anda disarankan untuk mengambil acetaminophen. “Tidak ada data yang menunjukkan bahwa pengambilan asetaminofen setelah vaksin akan mengganggu tindak balas imun,” kata Posina.

Di samping itu, anda juga disarankan untuk berbaring dan berehat jika perlu. Jangan lupa untuk kekal terhidrat.

Namun, perlu juga diperhatikan, jika rasa sakit dan kemerahan di tempat suntikan bertambah teruk setelah 24 jam atau tidak hilang setelah beberapa hari, anda disarankan untuk segera menghubungi doktor.

Perkara yang sama perlu dilakukan sekiranya anda mengalami demam di atas 39.4 darjah Celsius selama tiga hari berturut-turut atau mengalami masalah pernafasan, sakit dada, dan mengi. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan.

Malay News
Lifestyle Desk