KWSP mengumumkan Amir Hamzah sebagai CEO baru

Amir Hamzah Azizan

Kuala Lumpur: Bekas ketua pegawai eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Amir Hamzah Azizan telah dilantik sebagai CEO Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baru.
Menurut kenyataan dari KWSP, pelantikan Amir akan berkuat kuasa mulai 1 Mac.

Dia menggantikan Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias ​​yang dilantik untuk menerajui dana persaraan pada bulan Ogos 2018. Dalam beberapa bulan terakhir, Tunku Alizakri telah menghadapi kritikan mengenai isu pengeluaran KWSP. Sebelumnya, dalam pengajuan Bursa, TNB mengumumkan bahwa Amir telah mengundurkan diri setelah menerima pelantikan baru oleh kementerian keuangan.

Sebelum dilantik ke TNB, Amir juga pernah berkhidmat sebagai CEO MISC Bhd, Petronas Dagangan Bhd, dan cabang hospitaliti Khazanah Nasional, Themed Attraction Resorts & Hotels Sdn Bhd.

Dalam kenyataan itu, Pengerusi KWSP Ahmad Badri Mohd Zahir memberi penghormatan kepada Tunku Alizakri atas dedikasi dan khidmatnya yang tabah selama tujuh tahun kebelakangan ini.
“Bagi pihak KWSP, saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Tunku Alizakri atas layanan teladannya kepada KWSP dan mendoakan yang terbaik untuknya di masa depan.”

Malay News
National Desk