Mesir merampas aset 89 tokoh Ikhwanul Muslimin

Egypt Parliment

Mesir: Sebuah mahkamah Mesir telah memutuskan penyitaan dan penyitaan aset 89 anggota Ikhwanul Muslimin, termasuk mendiang Presiden Mesir, Mohamed Morsi. Akhbar al-Youm harian milik kerajaan berkata: “Mahkamah untuk Perkara-perkara Mendesak di Kaherah memerintahkan penyitaan aset 89 pemimpin dan anggota Ikhwan serta pewaris Morsi, dan pemindahan mereka ke perbendaharaan.”

Keputusan itu termasuk pemimpin tertinggi kumpulan itu, Mohamed Badie, timbalannya, Khairat al-Shater, dan pemimpin lain, termasuk Mohamed Beltagy, Abdel-Rahman al-Bar, dan Ahmed Diab, serta dua menteri semasa pemerintahan Morsi – bekas Menteri Belia Osama Yassin dan bekas Menteri Bekalan Bassem Ouda. Harian Mesir, El-Youm El-Sabee berkata, suruhanjaya yang dibentuk kerajaan yang ditugaskan untuk merampas aset kumpulan itu membawa kes itu ke mahkamah.

Ia menambahkan bahwa dalam kasus tersebut, komisi meminta menteri kehakiman, kepala Pendaftar Tanah dan ketua Bank Pusat untuk memindahkan aset yang disita ke kas negara. Kumpulan itu masih belum memberi komen mengenai keputusan yang tidak jelas sama ada muktamad atau boleh dirayu.

Ikhwanul Muslimin dibentuk pada tahun 1928, dan setelah rampasan kuasa tentera di Mesir pada bulan Julai 2013, kumpulan itu dilarang dan kebanyakan pemimpinnya ditangkap, termasuk mendiang Presiden Morsi yang pertama kali dipilih secara demokratik di Mesir.-Anews

Malay News
International Desk